DTMethod® - metodyka Design Thinking

DTMethod® to metodyka Design Thinking. Zawiera ona szereg zasad, wskazówek i narzędzi, które mają pomóc ustrukturyzować Design Thinking.


Szkolenia DTMethod® w języku polskim możesz zrealizować w ramach Inprogress+. Kliknij i dowiedz się więcej.


Szkolenie akredytowane przez APMG.


Czym jest Design Thinking

Design Thinking to metoda rozwiązywania problemów i innowacyjnego myślenia, która skupia się na potrzebach i oczekiwaniach użytkowników. Polega ona na kreatywnym, iteracyjnym procesie projektowania, który według szkoły designu d.school na Uniwersytecie Stanfordzkim obejmuje pięć kroków:

  • Empatia – polegająca na zrozumieniu potrzeb i problemów użytkowników poprzez badanie ich zachowań, oczekiwań i doświadczeń.
  • Definiowanie problemu – polegające na dookreśleniu problemu, który należy rozwiązać, na podstawie zebranych informacji.
  • Generowanie pomysłów – polegające na wykorzystaniu technik kreatywnego myślenia do wygenerowania różnych pomysłów na rozwiązanie problemu.
  • Prototypowanie – polegające na budowaniu modeli wybranych pomysłów, które mogą być testowane i udoskonalane.
  • Testowanie – polegające na sprawdzeniu prototypów z użytkownikami w celu zrozumienia, jak dobrze rozwiązują one problem i jak można je dalej usprawnić.

Alternatywnym sposobem opisu Deisgn Thinking jest Model Double Diamond stworzony przez UK Design Council. Jest to wizualna reprezentacja Design Thinking, ilustrująca sposób tworzenia rozwiązania. Składa się z naprzemiennych cykli myślenia dywergencyjnego (czyli rozszerzającego, polegającego na wymyślaniu/zbieraniu wielu) i konwergencyjnego (czyli zwężającego polegającego, na wybieraniu spośród wielu).

Cztery fazy modelu Double Diamond to:

  1. Myślenie dywergencyjne o problemie: W tej fazie projektanci starają się uzyskać głębokie zrozumienie problemu lub wyzwania, które próbują rozwiązać. Wymaga to przeprowadzenia badań, eksploracji i gromadzenia wglądów i perspektyw z różnych źródeł.
  2. Myślenie konwergencyjne o problemie: W tej fazie projektanci syntetyzują to, czego się nauczyli podczas poprzedniej fazy i wykorzystują to do zdefiniowania problemu, który próbują rozwiązać.
  3. Myślenie dywergencyjne o rozwiązaniu: W tej fazie projektanci generują szeroki zakres pomysłów i potencjalnych rozwiązań dla zdefiniowanego problemu.
  4. Myślenie konwergencyjne o rozwiązaniu: W tej fazie projektanci dają życie wybranemu rozwiązaniu prototypują, testują, aby przekazać do wdrożenia. Obejmuje to tworzenie prototypów, testowanie i iterowanie rozwiązania.

Jaki jest cel Design Thinking

Celem stosowania Design Thinking jest tworzenie innowacyjnych, skupionych na użytkowniku rozwiązań, które lepiej odpowiadają na potrzeby interesariuszy i są bardziej efektywne niż stworzone w oparciu o tradycyjne metody projektowania. Metoda ta może być stosowana w różnych dziedzinach, takich jak m.in. biznes, edukacja, zdrowie czy technologia.

Kiedy Design Thinking sprawdzi się najlepiej

Design Thinking to podejście, które może być stosowane w różnych kontekstach i na różnych etapach procesów tworzenia nowych lub ulepszania już istniejących produktów, procesów i usług. Oto kilka przykładów, kiedy najlepiej wykorzystać Design Thinking:

  1. Rozwiązywanie złożonych problemów – Design Thinking jest szczególnie skuteczny w rozwiązywaniu problemów bez jedynej właściwej ścieżki postępowania, szczególnie tych, które dotyczą użytkowników i wymagają interdyscyplinarnej współpracy. Design Thinking pozwala na zidentyfikowanie i zrozumienie problemu z perspektywy użytkownika, generowanie pomysłów na rozwiązania i testowanie prototypów z interesariuszami.
  2. Tworzenie innowacyjnych produktów lub usług – Design Thinking jest często wykorzystywany w projektowaniu nowych rozwiązań, które mają być innowacyjne i zadowalać potrzeby użytkowników. Design Thinking pomaga w identyfikacji problemów, na które produkt lub usługa ma odpowiedzieć, pomaga w wymyśleniu i zebraniu pomysłów na rozwiązania, testowaniu prototypów i iteracyjnym udoskonalaniu rozwiązań.
  3. Udoskonalanie istniejących produktów lub usług – Design Thinking może być również stosowany do poprawy istniejących produktów lub usług, aby lepiej odpowiadały na zmieniające się potrzeby interesariuszy i były bardziej efektywne i zyskowne dla firmy.
  4. Wdrażanie zmian w organizacji – Design Thinking może być użyteczny przy wdrażaniu zmian i transformacji w organizacji, szczególnie w kontekście zmiany kultury organizacyjnej. Design Thinking może pomóc w identyfikacji barier, które utrudniają wprowadzenie zmian, może pomóc w przygotowaniu wizji i wdrażaniu zmian w iteracyjny sposób z uwzględnieniem feedbacku interesariuszy.

Korzyści z pracy metodą Design Thinking

Praca z wykorzystaniem Design Thinking może przynieść wiele korzyści, zarówno dla użytkowników, jak i dla organizacji. Dzięki pracy z Design Thinking, można osiągnąć:

  1. Skupienie na człowieku – Design Thinking kładzie nacisk na zrozumienie potrzeb, pragnień i zachowań ludzi. Dzięki temu rozwiązania, które powstają w wyniku pracy, są zwykle bardziej użyteczne, skuteczne i atrakcyjne dla użytkowników.
  2. Innowacyjność – Design Thinking zachęca do kreatywnego myślenia i eksploracji różnych możliwości rozwiązań. To podejście pozwala na generowanie innowacyjnych pomysłów, które mogą zaskoczyć i zadowolić użytkowników.
  3. Współpraca interdyscyplinarna – Design Thinking wymaga współpracy między różnymi dziedzinami, np. biznes, IT i psychologia. To z kolei pozwala na osiągnięcie bardziej kompleksowych i skutecznych rozwiązań.
  4. Iteracyjność – Design Thinking jest procesem iteracyjnym, co oznacza, że pozwala na szybkie testowanie i poprawianie rozwiązań. To zaś pozwala na szybsze wprowadzanie produktów lub usług na rynek, a także na ciągłe ulepszanie ich na podstawie opinii użytkowników.
  5. Zwiększenie zysków i ograniczenie ryzyka – projektowanie produktów lub usług z wykorzystaniem Design Thinking może przyczynić się do zwiększenia zysków dla organizacji, poprzez lepsze zaspokojenie potrzeb użytkowników i zwiększenie ich lojalności. Dodatkowo organizacje pracujące w ten sposób zmniejszają ryzyko stworzenia rozwiązań niepotrzebnych.

Podsumowując, praca z wykorzystaniem Design Thinking może przynieść wiele korzyści, takich jak bardziej użyteczne i atrakcyjne dla użytkowników rozwiązania, innowacyjne pomysły, skuteczna współpraca interdyscyplinarna, szybsze wprowadzanie produktów na rynek, zwiększenie zysków oraz ciągłe ulepszanie rozwiązań na podstawie opinii użytkowników.

Co to jest DTMethod

DTMethod to metodyka stosowania Design Thinking, jest ustrukturyzowanym sposobem prowadzenia warsztatów. DTMethod powstało dzięki współpracy naukowców i praktyków Design Thinking. W zespole tworzącym metodykę byli m.in. psycholodzy i socjolodzy oraz osoby doświadczone w projektowaniu rozwiązań dla biznesu, administracji publicznej i uczelni.

DTMethod powstało w oparciu o:

  • wiedzę naukową (evidence-based),
  • doświadczenia praktyków,
  • potrzeby interesariuszy.

3 filary DTMethod

DTMethod oparty jest o 3 filary:

  1. DTModel, złożony z 3 faz opisujących przebieg pracy w procesie.
  2. DTRules&Roles, czyli, zasady i role, które muszą być stosowane w DTMethod.
  3. DTTools, narzędzia wykorzystywane w fazach DTModelu.

DTModel opisuje fazy, przez które przechodzi zespół projektujący rozwiązanie. Są to:

  • Faza eksploracyjna, która skupia się na poznaniu środowiska wyzwania i interesariuszy oraz wykorzystaniu metod badawczych i analitycznych, aby poznać wyzwania i obszary, w których należy zbudować rozwiązanie.
  • Faza kreatywna, w której wykorzystuje się narzędzia stymulujące kreatywność do generowania pomysłów i metody analityczne do selekcjonowania pomysłów, które mają największy potencjał do sprostania wyzwaniu.
  • Faza konstrukcyjna, opierająca się o prototypowanie i testowanie pomysłów wybranych w poprzedniej fazie. Faza ta to iteracyjny rozwój rozwiązania poprzez ulepszanie prototypów i ciągłą komunikację z interesariuszami celem zebrania informacji zwrotnych na temat potencjalnego rozwiązania.

DTRules to pryncypia, których przestrzeganie zwiększa szansę skutecznego zrealizowania procesu Design Thinking.

  1. Koncentracja na ludziach: projektowane rozwiązania mają pomóc interesariuszom, mają zaspokoić ich potrzeby
  2. Zaangażowanie zespołu: DTProjektanci mają mieć przestrzeń (czasową i fizyczną) na projektowanie
  3. Podejście oparte na faktach: działać należy na podstawie potwierdzonej wiedzy, a nie na intuicji i przekonaniach
  4. Podejście etapowe: należy przejść przez każdą fazę DTMethod
  5. Podejście iteracyjne: na podstawie wyników wykonanych kroków można powtórzyć wcześniejsze, żeby uzyskać lepsze efekty
  6. Podejście aktywne: należy działać szybko i nie popadać w stagnację
  7. Podejście uczące się: każdy sukces i każda porażka niosą ze sobą wnioski, na podstawie których należy się uczyć. Sukcesy i porażki to informacja zwrotna – porażek nie należy się obawiać

I wreszcie DTRoles, to role w procesie DTMethod, których powołanie pozwala określić zadania wszystkich osób zaangażowanych w pracę i towarzyszących:

  • DTSponsor – osoba zlecająca stworzenie rozwiązania
  • DTFacylitator – osoba pomagająca zespołowi DTProjektantów skutecznie pracować za pomocą DTMethod
  • DTProjektant – osoba współodpowiedzialna (wraz z zespołem – DTZespół) za stworzenie rozwiązania
  • DTKoordynator – osoba koordynująca działania pozostałych członków zespołu
  • Interesariusz – osoba, która jest dotknięta przez wyzwanie lub rozwiązanie
  • Ekspert – osoba, która może dzielić się wiedzą z DTProjektantami

Metodyka opisuje również szereg sprawdzonych w badaniach narzędzi, które DTProjektanci wykorzystują tworząc rozwiązanie, są to m.in.:

  • wywiady
  • obserwacje
  • ankiety
  • mapa potrzeb
  • historyjki użytkowników
    (user stories)
  • ustrukturyzowana burza mózgów
  • now-how-wow
  • macierz RIG (porównywanie parami)
  • zbuduj-zepsuj-napraw… i wiele innych.