Dlaczego warto stosować gry szkoleniowe?

Większość z nas, gdy myśli o uczeniu się, w pierwszej kolejności przypomina sobie szkoły i uczelnie. A na myśl o osobach uczących, przed oczami stają nam nauczyciele i wykładowcy, którzy przekazują wiedzę. Na bazie naszych doświadczeń edukacyjnych, jesteśmy przyzwyczajeni do uczenia się w jeden sposób: zdobywanie konkretnej wiedzy.

Czym jest kompetencja?

Nie tylko wiedza jest ważna w uczeniu się. W trakcie wykonywania różnych zadań (nie tylko zawodowych), wykorzystujemy kompetencje. Wykonanie jakiejkolwiek czynności wymaga, żebyśmy:

  • Wiedzieli, po co i jak to robić (znali instrukcję, powód, jakie mogą być konsekwencje),
  • Umieli to wykonywać (jakie mają wykonać czynności),
  • Chcieli to robić (przekonanie, że to się opłaca).

Szkolenia oparte na wykładzie zapewnią zdobycie wiedzy. Szkolenia z grami (i innymi metodami uczenia ludzi dorosłych) zapewniają zdobywanie umiejętności i zrozumienia, dlaczego nabywana wiedza i umiejętność może się przydać.

Jak ludzie się uczą?

Każdy człowiek nabywa nowe kompetencje przechodząc przez cztery fazy cyklu Kolba:

  • Doświadczenie – kiedy coś się dzieje, nauka poprzez wykonywanie działań;
  • Obserwację – kiedy zastanawia się nad tym co właśnie się wydarzyło;
  • Tworzenie teorii – zdobywa wiedzę na dany temat albo tworzy swoje koncepcje;
  • Eksperymentowanie – planowanie zastosowania albo próbowanie w “bezpiecznych warunkach” jak teoria sprawdza się w praktyce, aby zdobyć kolejne doświadczenia i zacząć cykl od początku.

Szkolenia oparte na wykładzie zapewnią zdobycie wiedzy. Szkolenia z grami (i innymi metodami uczenia ludzi dorosłych) zapewniają zdobywanie umiejętności i zrozumienia, dlaczego nabywana wiedza i umiejętność może się przydać.