Czym są gry szkoleniowe?

Gry szkoleniowe są narzędziami wspierającymi szkolenia. Dzięki grom na początku szkolenia uczestnicy zauważą, dlaczego warto stosować umiejętność, którą nabędą podczas szkolenia.

Gry szkoleniowe są narzędziami bardzo silnie wspierającymi szkolenia teoretyczne: ludzie nie tylko nauczą się teorii, ale zdobędą praktyczne zrozumienie i umiejętność zastosowania tematu

Gry szkoleniowe a gry komercyjne

Współcześnie gry kojarzą się głównie z zabawą. Granie przywodzi na myśl raczej przyjemność jaką niesie rozgrywka, niż intelektualny wysiłek jaki jest z nią związany. I nie jest to błąd: nie każda gra nadaje się do rozwijania kompetencji podczas szkolenia pracowników. Dlatego na gry, które można w efektywny sposób zastosować w procesie rozwoju kompetencji, mówimy „gry szkoleniowe”.

W odróżnieniu od gier komercyjnych, gry szkoleniowe stosuje się przede wszystkim w celach uczenia ludzi. Są to narzędzia niedostępne na rynku komercyjnym, używane przede wszystkim przez trenerów i pracowników działów Learning & Development.

Modele gier szkoleniowych

Symulacje biznesowe (tzw. gry symulacyjne).

Uczestnicy są w stanie w kontrolowanych warunkach zastosować różnorodne techniki i narzędzia, które są przedmiotem szkolenia.

Przykład:
jeśli uczestnicy podczas szkolenia zdobywali wiedzę na temat metodyki zarządzania projektami PRINCE2®, to symulacja biznesowa pozwoli uczestnikom „zagrać” w zarządzanie projektem stosując zdobytą wiedzę.

Planszowe gry szkoleniowe – skok na głęboką wodę.

Gracze nie znają modeli, teorii ani koncepcji. Rozgrywka wymusza na uczestnikach podejmowanie złożonych decyzji. Na bazie obserwacji, uczenia się na własnym doświadczeniu oraz dzięki omówieniu rozgrywki przez trenera, uczestnicy wyciągają wnioski,
co pozwala na efektywne uczenie się.

Przykład:
jeśli uczestnicy będą brać udział w szkoleniu na temat metodyki zarządzania projektami PRINCE2®, to gra szkoleniowa umożliwi im zarządzanie projektem podejmując decyzje, które będą zgodne albo niezgodne z metodyką. Dzięki konsekwencjom tych decyzji: wyciągają wnioski, budując podstawy rozszerzanej podczas szkolenia wiedzy”.