Historia ITIL4
Początki ITIL sięgają lat 80tych, kiedy to coraz więcej organizacji zaczęło opierać swoje działanie na rozwiązaniach IT. W przeciwieństwie do znanych i zrozumiałych sposobów zarządzania np. produkcją, zarządzanie usługami IT wymykało się spod ram, z powodzeniem stosowanych od lat, metod dobrego zarządzania. Z inicjatywy Rządu Brytyjskiego i we współpracy z praktykami z wielu przedsiębiorstw powstał pierwszy zestaw najlepszych praktyk zarządzania IT. Obecnie pracujemy z najnowszą, czwartą wersją – ITIL4 opracowaną i stopniowo wprowadzaną do certyfikacji począwszy od lutego 2019 roku.
Dlaczego warto nauczyć się ITIL4?
ITIL4 to zbiór najlepszych praktyk, który warto poznać ponieważ:
- publikacje ITIL4 tworzą spójny przekaz rekomendacji, pozwalając osobom zaangażowanym w zarządzanie usługami IT na podejmowanie dobrych, właściwych decyzji w oparciu o wiedzę i zrozumienie jak działa zarządzana przez nich organizacja i jakimi zasobami dysponuje,
- uczy holistycznego podejścia do zarządzania,
- wspiera budowanie i oferowanie jakościowych usług w oparciu o wiedzę i doświadczenie oraz w odniesieniu do rzeczywistych potrzeb odbiorcy.

Do jakich branż kierowany jest ITIL4
ITIL4 (tak jak i poprzednie wersje) obecny jest w wielu organizacjach i jest często nazywany filozofią zarządzania usługami IT. Praktyki i rekomendacje są tu na tyle otwarte, że mogą być wykorzystywane przez każdą organizację (bez względu na branżę) oferującą usługi bazujące, wykorzystujące czy wspomagające usługi IT. ITIL 4 pomaga zarządzać organizacjami niezależnie od ich wielkości (nie ważne czy jest to globalna korporacja, czy mała firma rodzinna) oraz celu powołania do działania (profit lub non-profit). Dodatkowo ułatwia rozwój organizacji poprzez właściwy balans pomiędzy czterema wymiarami zarządzania usługami oraz poprzez umożliwienie bliskiej współpracy z klientami i użytkownikami.
Co daje znajomość ITIL4
- znajomość słownika ITIL4, który jest szeroko wykorzystywany w organizacjach IT,
- znajomość wielu obszarów kompetencyjnych zarządzania usługami IT i ich wzajemnych interakcji,
- zrozumienie jak organizacje współtworzą wartość,
- zrozumienie dlaczego dobra komunikacja zwiększa prawdopodobieństwo osiągnięcia celów w organizacji,
- wiedzę jak holistycznie zarządzać organizacją IT i jej poszczególnymi obszarami (przydatne dla managerów i praktyków),
- uczy jak szybko odnaleźć się w organizacji IT i jak przyczynić się do tworzenia wartości (co jest ważne dla osób rozpoczynających karierę w IT).
ITIL4 – korzyści dla organizacji
Znajomość ITIL4 przynosi szereg korzyści dla firm i organizacji np.:
- zdobycie wiedzy o tym jak podejmować decyzje bazujące na rzeczywistych zasobach i umiejętnościach dostępnych w organizacji, biorących pod uwagę ryzyko oraz wartości,
- zrozumienie jak nowe technologie mogą wspomagać działanie organizacji,
- umiejętne wprowadzanie wartościowych zmian w organizacji
Każde ze szkoleń zaawansowanych ITIL4 Managing Professional oraz ITIL4 Strategic Leader adresuje inny obszar zainteresowania.
Najważniejsze pojęcia jakie poznasz podczas szkoleń ITIL4
- Dwie koncepcje, które tworzą ITIL4: SVS – System Wartości Usług (Service Value System) oraz Model 4 wymiarów zarządzania usługami (four dimensions model)
- Podstawowe praktyki wraz z 7 podstawowymi zasadami oraz głównym koncepcjami podejść Lean, Agile czy DevOps.
Ścieżka szkoleniowa ITIL4

Podstawowym szkoleniem nowej ścieżki ITIL4 jest szkolenie ITIL4 Foundation, które otwiera nam możliwość dalszej certyfikacji. Jest to dwudniowe szkolenie wraz z egzaminem.
Pozytywny wynik egzaminu ITIL4 Foundation jest warunkiem do realizacji jednej z dwóch lub obu ścieżek dalszej certyfikacji:
ITIL4 Managing Professional, która obejmuje 4 szkolenia z egzaminami:
ITIL4 Strategic Leader, która obejmuje 2 szkolenia z egzaminami:
Szkolenie ITIL4 Strategist: Direct, Plan and Improve (DPI) jest wspólnym modułem obu ścieżek certyfikacyjnych.
ITIL4 i co dalej
ITIL4 jest doskonałym partnerem dla każdego podejścia wspierającego:
- zarządzanie projektami w organizacji np. PRINCE2 lub Agile PM, Scrum dla organizacji zwinnych,
- zarządzanie ryzykiem np. M_o_R.
Każdorazowo zapraszamy do kontaktu z nami – pomożemy wybrać indywidualną ścieżkę szkoleniową w zależności od potrzeb i oczekiwań.