Historia ITIL4
Początki ITIL sięgają lat 80tych, kiedy to coraz więcej organizacji zaczęło opierać swoje działanie na rozwiązaniach IT. W przeciwieństwie do znanych i zrozumiałych sposobów zarządzania np. produkcją, zarządzanie usługami IT wymykało się spod ram, z powodzeniem stosowanych od lat, metod dobrego zarządzania. Z inicjatywy Rządu Brytyjskiego i we współpracy z praktykami z wielu przedsiębiorstw powstał pierwszy zestaw najlepszych praktyk zarządzania IT. Obecnie pracujemy z najnowszą, czwartą wersją – ITIL4 opracowaną i stopniowo wprowadzaną do certyfikacji począwszy od lutego 2019 roku.
Dlaczego warto nauczyć się ITIL4?
ITIL4 to zbiór najlepszych praktyk, który warto poznać ponieważ:
publikacje ITIL4 tworzą spójny przekaz rekomendacji, pozwalając osobom zaangażowanym w zarządzanie usługami IT na podejmowanie dobrych, właściwych decyzji w oparciu o wiedzę i zrozumienie jak działa zarządzana przez nich organizacja i jakimi zasobami dysponuje,
uczy holistycznego podejścia do zarządzania,
wspiera budowanie i oferowanie jakościowych usług w oparciu o wiedzę i doświadczenie oraz w odniesieniu do rzeczywistych potrzeb odbiorcy.
Do jakich branż kierowany jest ITIL4
ITIL4 (tak jak i poprzednie wersje) obecny jest w wielu organizacjach i jest często nazywany filozofią zarządzania usługami IT . Praktyki i rekomendacje są tu na tyle otwarte, że mogą być wykorzystywane przez każdą organizację (bez względu na branżę) oferującą usługi bazujące, wykorzystujące czy wspomagające usługi IT. ITIL 4 pomaga zarządzać organizacjami niezależnie od ich wielkości (nie ważne czy jest to globalna korporacja, czy mała firma rodzinna) oraz celu powołania do działania (profit lub non-profit). Dodatkowo ułatwia rozwój organizacji poprzez właściwy balans pomiędzy czterema wymiarami zarządzania usługami oraz poprzez umożliwienie bliskiej współpracy z klientami i użytkownikami.
Co daje znajomość ITIL4
znajomość słownika ITIL4, który jest szeroko wykorzystywany w organizacjach IT,
znajomość wielu obszarów kompetencyjnych zarządzania usługami IT i ich wzajemnych interakcji,
zrozumienie jak organizacje współtworzą wartość,
zrozumienie dlaczego dobra komunikacja zwiększa prawdopodobieństwo osiągnięcia celów w organizacji,
wiedzę jak holistycznie zarządzać organizacją IT i jej poszczególnymi obszarami (przydatne dla managerów i praktyków),
uczy jak szybko odnaleźć się w organizacji IT i jak przyczynić się do tworzenia wartości (co jest ważne dla osób rozpoczynających karierę w IT).
ITIL4 – korzyści dla organizacji
Znajomość ITIL4 przynosi szereg korzyści dla firm i organizacji np.:
zdobycie wiedzy o tym jak podejmować decyzje bazujące na rzeczywistych zasobach i umiejętnościach dostępnych w organizacji, biorących pod uwagę ryzyko oraz wartości,
zrozumienie jak nowe technologie mogą wspomagać działanie organizacji,
umiejętne wprowadzanie wartościowych zmian w organizacji
Każde ze szkoleń zaawansowanych ITIL4 Managing Professional oraz ITIL4 Strategic Leader adresuje inny obszar zainteresowania.
Najważniejsze pojęcia jakie poznasz podczas szkoleń ITIL4
Dwie koncepcje, które tworzą ITIL4: SVS – System Wartości Usług (Service Value System) oraz Model 4 wymiarów zarządzania usługami (four dimensions model)
Podstawowe praktyki wraz z 7 podstawowymi zasadami oraz głównym koncepcjami podejść Lean, Agile czy DevOps.
Ścieżka szkoleniowa ITIL4
źródło: https://www.axelos.com/
Podstawowym szkoleniem nowej ścieżki ITIL4 jest szkolenie ITIL4 Foundation, które otwiera nam możliwość dalszej certyfikacji. Jest to dwudniowe szkolenie wraz z egzaminem.
Pozytywny wynik egzaminu ITIL4 Foundation jest warunkiem do realizacji jednej z trzech lub wszystkich ścieżek dalszej certyfikacji:
ITIL4 Managing Professional (MP) , która obejmuje 4 szkolenia z egzaminami:
ITIL4 Strategic Leader (SL) , która obejmuje 2 szkolenia z egzaminami:
Szkolenie ITIL4 Strategist: Direct, Plan and Improve (DPI) jest wspólnym modułem obu ścieżek certyfikacyjnych.
ITIL Practice Manager, która obejmuje następujące szkolenia z egzaminami:
Ścieżka ta nakierowana jest na przedstawienie szczegółowe praktyk ITIL w tematycznych pakietach.
ITIL4 opisuje w publikacjach 34 praktyki rozumiane jak zestaw organizacyjnych zasobów przeznaczonych do wykonania zadania lub osiągnięcia celu. Szkolenia w ramach ścieżki Practice Manager obejmują szczegółowe omówienie m.in. koncepcji, procesów, czynników sukcesu dla praktyk poznawanych ogólnie w ramach szkolenia ITIL4 Foundation.
Szkolenia ścieżki Practice Manager bazują na rozszerzonych opisach praktyk uzupełnionych również o praktyczną sekcję opartą o Model Dojrzałości ITIL, dającą praktykom podręczne narzędzie do planowania usprawnień.
Uzyskanie certyfikatu dla jednej z trzech proponowanych paczek uzupełnione o certyfikat ITIL4 Specialist: Create, Deliver and Support Certification jest niezbędne do uzyskania tytułu Practice Manager.
ITIL® 4 MASTER
Tytuł ITIL® 4 MASTER nadawany jest osobom, które posiadają w swoim portfolio tytuł:
ITIL® 4 Managing Professional, która zapewnia praktyczną i techniczną wiedzę na temat zarządzania usługami opartymi na technologii informatycznej, zarządzania zespołami i przepływami pracy.
ITIL® 4 Strategic Leader Certifications zapewnia zrozumienie w jaki sposób IT wpływa na strategię biznesową i jak ją ukierunkowuje.
ITIL® 4 Practice Manager potwierdza umiejętności i wiedzę niezbędną dla zbudowania współpracy pomiędzy praktykami oraz tworzenie efektywnych strumieni wartości opartych o tę współpracę.
ITIL4 i co dalej
ITIL4 jest doskonałym partnerem dla każdego podejścia wspierającego:
Każdorazowo zapraszamy do kontaktu z nami – pomożemy wybrać indywidualną ścieżkę szkoleniową w zależności od potrzeb i oczekiwań.