
Jakie szkolenia podniosą prestiż kierownika projektu na rynku pracy?
Powodzenie projektu zależy od wielu różnych czynników, zarówno tych materialnych, technicznych, jak i pierwiastka ludzkiego. Jedną z czołowych osób mających wpływ na realizację projektu jest jego kierownik. To od jego kompetencji i doświadczenia często zależy końcowy rezultat całego projektu. Z uwagi na kluczową rolę w projekcie, kierownik powinien być wyznaczany w przemyślany sposób.
Jakie umiejętności powinien posiadać prestiżowy kierownik projektu?
Kierownik projektu powinien posiadać zarówno wiedzę z zakresu zarządzania projektami, jak i umiejętności zastosowania tej wiedzy i własnego doświadczenia w praktyce. Do tego niezbędny jest zestaw osobistych umiejętności i postaw, przydatnych w zarządzaniu projektem.
- Musioł-Urbańczyk, na podstawie swoich badań[2], dzieli kluczowe kompetencje kierownika na cztery grupy:
- kompetencje profesjonalne,
- społeczne,
- osobiste
- biznesowe.
Wśród pierwszej grupy autorka wyróżnia takie kompetencje jak: doświadczenie w zarządzaniu projektami, umiejętność zarządzania elementami projektu (czasem, kosztami, jakością, komunikacją, ryzykiem, zamówieniami), umiejętność zdefiniowania celów projektu, budowania zespołu, podejmowania decyzji czy nastawienie na klienta i rozwój własny i współpracowników. Do tego obszaru zaliczyć można również znajomość języków obcych, zagadnień prawnych, a także znajomość metodyki i oprogramowania do zarządzania wykorzystywanych w projekcie.
Pożądane kompetencje z obszaru kompetencji społecznych to między innymi umiejętność motywowania członków zespołu i komunikowania się, zdolności przywódcze i pracy w zespole, empatia, łatwość nawiązywania kontaktów, umiejętność negocjowania i rozwiązywania konfliktów, jak i “dopasowania się” do kultury organizacyjnej.
Wśród osobistych kompetencji przydatnych w pracy kierownika ważnymi są takie jak: pewność siebie, uczciwość, lojalność i okazywanie zaufania, ambicja, inteligencja, asertywność, wytrwałość, dokładność i umiejętność radzenia sobie ze stresem. Dodać jeszcze warto zaangażowanie, opanowanie, odporność emocjonalną, determinację i konsekwencję w działaniu.
Do głównych kompetencji biznesowych zaliczyć można przedsiębiorczość, elastyczność, kreatywność i umiejętność tworzenia wizji.
Ocena wagi każdej z powyższych kompetencji jest subiektywna i dużej mierze zależy od indywidualnych doświadczeń w dotychczasowej pracy w zarządzaniu projektami, od specyfiki środowiska, zespołu, branży czy samego projektu.
International Project Management Association podaje 5 głównych cech dobrego kierownika projektu:
- komunikacja – budowanie relacji
- negocjowanie, czyli w poszukiwaniu kompromisu
- przywództwo – siła autorytetu
- konflikty i kryzysy – szansa a nie zagrożenie
- zaangażowanie i motywacja – wiara w projekt
Komunikacja – budowanie relacji
Kluczowym czynnikiem warunkującym powodzenie projektu jest niewątpliwie prawidłowa i skuteczna komunikacja – zarówno w zakresie komunikatów ustnych czy pisemnych jak i wszelkich spotkań, konferencji czy wymiany raportów. Kierownik projektu powinien umieć przekazywać komunikaty w jasny, czytelny i spójny sposób, i nie narzucać swoich poglądów członkom zespołu. Dobrze też jeśli nie ma trudności w nawiązywaniu kontaktów międzyludzkich. Ważnym aspektem komunikacji jest umiejętność słuchania i otwartość na komunikat zwrotny, a także znajomość mowy ciała.
Negocjowanie, czyli w poszukiwaniu kompromisu
Na liście pożądanych kompetencji znajdują się również zdolności negocjacyjne. Są one szczególnie pomocne w unikaniu i sytuacji konfliktowych. Ważna jest umiejętność wypracowywania rozwiązań korzystnych dla obu stron i poszukiwania kompromisu. Menedżer projektu powinien dbać o dobre relacje ze wszystkimi stronami mającymi wpływ na projekt.
Przywództwo – siła autorytetu
Przywództwo to kolejna elementarna kompetencja kierownika projektu. Osoba kierownika powinna być postrzegana przez zespół jako autorytet, co ważne jest szczególnie w pojawiających się sytuacjach problematycznych, konfliktach czy zmianach w projekcie.
Konflikty i kryzysy – szansa a nie zagrożenie
Z konfliktem związana jest czwarta kompetencja – umiejętność postrzegania konfliktów i kryzysów nie jako zagrożenie, ale jako szansa do wykorzystania. Różnorodność zespołu projektowego stanowi bogactwo wiedzy i doświadczeń, ale może również powodować napięcia i nieporozumienia. W tak zróżnicowanym środowisku kierownik powinien zachować obiektywizm w ocenie sytuacji, przyczyn i skutków zaistniałego konfliktu.
Zaangażowanie i motywacja – wiara w projekt
Już H. Ford zauważył potencjał tkwiący w zespole, co podkreślił w słowach “Zabierzcie mi wszystko, ale zostawcie mi mój, zespół a odbuduję wszystko od nowa”. Zmotywowany i zaangażowany zespół to podstawa sukcesu. Trudno o efektywne zarządzanie, gdy sam zespół projektowy nie wierzy w szanse realizacji przedsięwzięcia, brakuje mu motywacji do działania i pozytywnego czy negatywnie nastawiony do pozostałych członków.
Jakie szkolenia są niezbędne, aby dobrze zarządzać projektami?
Jak poszerzyć swoje kompetencje zarządzania projektami? O ile kompetencje z obszaru indywidualnych predyspozycji i cech osobowościowych trudniej wypracować o tyle nad dwoma pozostałymi obszarami – wiedzy na temat zarządzania projektami oraz umiejętności zastosowania jej w praktyce – pracować można, a nawet trzeba.
W rozwoju kompetencji osobistych pomóc mogą tzw. szkolenia miękkie, np. z zakresu zarządzania zespołem, zarządzania czasem, kompetencji przywódczych czy asertywności.
“Twardych” kompetencji, takich jak znajomość konkretnych metodyk, narzędzi i umiejętność ich zastosowania w praktyce dostarczają kursy i szkolenia z zakresu zarządzania projektami.
Na liście kompetencji kierowniczych, jako obowiązkowy punkt, znaleźć się powinna znajomość popularnych metodyk, takich jak PRINCE2®, AgilePM® czy standardów zarządzania projektami (np. zbiór dobrych praktyk PMBOK®). Biorąc udział w akredytowanym szkoleniu można nauczyć się zarządzać projektami zgodnie z wybrana metodyką i potwierdzić nabyte kompetencje międzynarodowym certyfikatem wydawanym przez jednostki akredytujące. Wybór odpowiedniego szkolenia zależeć będzie oczywiście od specyfiki prowadzonej działalności, charakteru projektu i dotychczasowego doświadczenia kierownika (niektóre certyfikacje wymagają udokumentowanych godzin pracy w projektach).
Podsumowanie
Kierownik Projektu ma ostateczny wpływ na powodzenie i sposób realizacji projektu. To od jego doświadczenia i kompetencji, zarówno tych twardych, jak i miękkich, w dużej mierze zależy sukces przedsięwzięcia. Nawet najlepiej zaplanowany projekt, realizowany przez specjalistów poprzez nieodpowiednie zarządzanie może okazać się zupełną katastrofą. Warto zatem zadbać o odpowiednie kwalifikacje i przygotowanie osoby mającej kierować projektem.
Kliknij w poniższe linki, aby zapoznać się z opisami i programem szkoleń dostarczających niezbędnych kompetencji w zarządzanie projektami:
Źródła:
- J. Klimiuk, Rola kierownika projektu oraz zespołu projektowego w zarządzaniu projektami, [w:] Organizacja i zarządzanie strategiczne, s. 35-45
- A. Musioł Urbańczyk, KLUCZOWE KOMPETENCJE KIEROWNIKA PROJEKTU, Politechnika Śląska Wydział Organizacji i Zarządzania Instytut Zarządzania i Administracji
- https://www.ipma.pl/informacje-prasowe/5-cech-skutecznego-project-managera_n1816