Train the Trainer Fundamentals


To szkolenie możesz zrealizować w ramach Inprogress+. Dołącz do subskrypcji – kliknij i sprawdź szczegóły!


  • Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.

Szczegóły

  • czas trwania szkolenia: 2 dni
  • język szkolenia: polski
  • online lub stacjonarnie
  • język materiałów: polski

Opis szkolenia

Marzysz o roli trenera, ale nie wiesz, od czego zacząć?
Jesteś coachem, mentorem, facyliatorem i zastanawiasz się, jak płynnie wejść w świat trenerski?
A może już prowadzisz szkolenia (specjalistyczne, wdrożeniowe, z kompetencji „”miękkich”” itp.), lecz chcesz podnieść swoje umiejętności i sprawić, aby Twoje warsztaty były zarówno inspirujące, jak i skuteczne, dając uczestnikom przestrzeń do doświadczenia prawdziwego procesu uczenia się?

Jeśli tak – Train the Trainer Fundamentals (a następnie Professional) to coś dla Ciebie! To rozwiązanie, które łączy efektywną praktykę ze sprawdzoną i adekwatną teorią (tak, nie usłyszysz kolejny raz o znanych, ale niepotwierdzonych koncepcjach!). Odpowiednie zarówno dla aspirujących i początkujących trenerów, jak i tych, którzy chcą kontynuować szlifowanie swoich obecnych umiejętności!

Nasze szkolenie powstało na bazie wieloletniego doświadczenia naszych ekspertów – Trenerów i Trenerek, którzy z pasją podzielą się konkretną wiedzą, dobrymi praktykami oraz narzędziami, które uporządkują i poszerzą Twoje podejście do szkoleń. Poznasz i przećwiczysz kluczowe zadania Trenera, nie tylko na stacjonarnej lub wirtualnej sali szkoleniowej (nasza praca nie ogranicza się do tego miejsca), ale także te, związane z:

  • identyfikacją i analizą potrzeb (jakie są cele Klienta?),
  • projektowaniem szkolenia (czy chodzi tylko o atrakcyjne metody?)
  • i jego kompleksową ewaluacją (bo nie chodzi wyłącznie o „”5″” w ankietach).

Przygotuj się na intensywne, wymagające i bardzo inspirujące warsztaty – Twoja droga do efektywności i innowacyjności w prowadzeniu szkoleń rozpoczyna się tutaj!

Nie obiecujemy, że będzie łatwo…, ale na pewno warto!

Szkolenie to zastąpiło szkolenie „Akademia Trenera”.

Jak organizujemy szkolenia?

Szkolenia odbywają się w dwóch formach: stacjonarnej i online (na żywo, w czasie rzeczywistym).

Czas trwania i godziny szkolenia

Szkolenie trwa 2 dni. Standardowe godziny szkolenia: 09-17.

Cel szkolenia

  • Rozwój umiejętności rozumienia i interpretowania kluczowych wniosków z teorii uczenia się dorosłych, co pozwala na lepsze projektowanie i prowadzenie szkoleń.
  • Umożliwienie uczestnikom zrozumienia różnic między różnymi rolami wspierającymi rozwój człowieka, przygotowując ich do lepszej pracy z klientem i zespołem (bo trener, to nie to samo co coach, mentor, czy facylitator!)
  • Przyswojenie kluczowych zasad efektywnej pracy trenera, co umożliwia praktyczne projektowanie oraz realizację szkoleń. Poznanie trójkąta trenerskiego (merytoryka, metodyka oraz środowisko)
  • Wyposażenie uczestników w umiejętności niezbędne do efektywnego identyfikowania i analizy potrzeb szkoleniowych uczestników, w tym adekwatnego reagowania na zróżnicowany wachlarz informacji od klientów.
  • Rozwój umiejętności stawiania celów szkoleniowych, doboru adekwatnej merytoryki oraz projektowania struktury merytorycznej szkolenia, które angażują uczestników – zaniedbanie planowania, to planowanie zaniedbania.
  • Rozwój umiejętność wyboru i stosowania odpowiednich metod i technik szkoleniowych dostosowanych do określonych celów szkoleniowych oraz specyfiki grupy – ma być efektywnie, a nie tylko atrakcyjnie.
  • Rozwój umiejętności prowadzenia wybranych fragmentów szkolenia – tak, okazja do wejścia w rolę trenera.
  • Rozwój umiejętności adekwatnego oceniania efektywności szkoleń oraz wprowadzania potrzebnych modyfikacji, w oparciu o wielopoziomowy model transferu wiedzy – aby nie skupiać się tylko na wysokich ocenach w ankietach.
  • Przygotowanie uczestników do przestrzegania zasad etyki w pracy trenerskiej, co wpływa na jakość oferowanych szkoleń.

Korzyści

Korzyści dla uczestnika

  • Zyskasz praktyczne umiejętności, które pozwolą Ci aktywnie kreować środowisko szkoleniowe wspierające efektywny proces uczenia się oraz wzbudzać zaangażowanie uczestników – od badania potrzeb poczynając.
  • Rozwiniesz zdolności projektowania szkoleń, które są dobrze dopasowane do potrzeb Twoich klientów, adresują potrzeby uczestników, wprowadzając ich w świat przydatnej teorii i skutecznej praktyki – co przyczyni się do osiągania konkretnych i wymiernych rezultatów.
  • Nauczysz się stawiać cele szkoleniowe w sposób, który pozwoli uczestnikom nie tylko zrozumieć, ale także wdrażać zdobyte umiejętności w praktyce.
  • Otrzymasz i przećwiczysz narzędzia do skutecznego prowadzenia szkoleń, dzięki czemu zyskasz pewność siebie jako trener – zarówno w zakresie ich stosowania, jak i tworzenia własnych.
  • Dowiesz się, jak ewaluować i rozwijać własne działania w roli trenera, co pozwoli Ci na ciągły wzrost oraz doskonalenie warsztatu pracy.
  • Będziesz miał możliwość współpracy z przedstawicielami zróżnicowanych środowisk biznesowych i edukacyjnych, dzięki czemu staniesz się wszechstronnym trenerem.

Grupa docelowa

  • Przyszli i obecni trenerzy biznesu – Osoby, które już pracują jako trenerzy biznesu lub planują rozpocząć karierę w tej dziedzinie. Grupa ta obejmuje zarówno freelancerów, jak i trenerów pracujących dla firm szkoleniowych czy trenerów wewnętrznych, którzy chcą doskonalić swoje umiejętności w zakresie projektowania i prowadzenia szkoleń.
  • Specjaliści ds. szkoleń i rozwoju (L&D) – Osoby zajmujące się rozwojem pracowników w organizacjach, odpowiedzialne za planowanie, projektowanie i wdrażanie programów szkoleniowych. W tej grupie znajdują się także facylitatorzy oraz eksperci HR, którzy pełnią funkcje związane z nauczaniem i rozwijaniem kompetencji w firmach.
  • Liderzy i managerowie – Osoby na stanowiskach kierowniczych, które prowadzą onboarding nowych pracowników, prowadzą szkolenia instruktażowe, z kompetencji „”miękkich”” i dbają o kompleksowy rozwój swoich pracowników.
  • Specjaliści i eksperci dziedzinowi (w tym: Project Managerowie, Product Ownerzy, Scrum Masterzy, Change Managerowie) – Osoby, które posiadają zaawansowaną wiedzę w swojej dziedzinie i przekazują ją innym, ale nie są trenerami z zawodu. Grupa ta obejmuje ekspertów technicznych, specjalistów branżowych oraz pracowników, którzy regularnie prowadzą wewnętrzne szkolenia lub wdrożenia.
  • Osoby rozważające rolę trenera – Osoby myślące o rozpoczęciu kariery w roli trenera (niezależnie od zakresu tematycznego) lub specjalisty ds. rozwoju pracowników. Ta grupa obejmuje osoby poszukujące wstępnego wprowadzenia do podstaw trenerstwa i nauczania dorosłych.

SET

Weź udział w praktycznych warsztatach SET – Skills Expansion Training, które są powiązane z tym szkoleniem:

Dzień I

Wprowadzenie i rozpoczęcie szkolenia

Moduł I: Wprowadzenie do uczenia i uczenia się dorosłych

  • Dla kogo jest Train the Trainer – w jaki sposób rozwój umiejętności trenerskich wpływa na Twoją karierę.
  • Definicja uczenia i uczenia się dorosłych oraz ich implikacje dla pracy trenera.
  • Cztery główne nurty uczenia się dorosłych (neurobiologiczny, poznawczy, społeczny i behawioralny) – jak te podejścia wpływają na projektowanie szkoleń?

Moduł II: Rola Trenera a inne potrzeby rozwojowe Klienta

  • Identyfikacja potrzeb Klienta – jak skutecznie zrozumieć, czego naprawdę potrzebują Twoi uczestnicy?
  • Rola trenera w kontekście innych ról, jak mentor, coach, facylitator – jak dostosować swoje podejście w zależności od potrzeb?
  • Matryca kompetencji rozwojowych – wskazówki do analizy, jakie kompetencje są niezbędne w różnych rolach.

Moduł III: Proces uczenia się przez doświadczenie, czyli Cykl Kolba

  • Nowe rozumienie cyklu uczenia się przez doświadczenie – jak wykorzystać tę teorię w praktyce podczas szkoleń?
  • Przedstawienie zasad Cyklu Kolba i ich zastosowania do projektowania doświadczeń uczenia się dorosłych.
  • Przykłady działania w poszczególnych trybach Cyklu Kolba – jak wprowadzić uczestników w stan doświadczenia, refleksji, konceptualizacji i praktykowania?

Moduł IV: Proces efektywnego szkolenia

  • Zrozumienie etapów procesu, ich charakterystyki i zadań – kluczowych dla efektywności i jakości szkolenia.
  • Omówienie najważniejszych pytań, na jakie musi uzyskać odpowiedź trener, w trakcie realizacji procesu szkoleniowego.
  • Wskazanie pięciu wymiarów odpowiedzialności trenera w tworzeniu środowiska sprzyjającego uczeniu się.

Moduł V: Identyfikacja i analiza potrzeb

  • Cele i metody badania potrzeb – co pozwoli dotrzeć do sedna sytuacji i oczekiwań klienta.
  • Proces identyfikacji potrzeb, czyli co uzyskujemy od klienta – rozróżnienie na potrzeby, oczekiwania, ramę szkolenia i informacje o grupie.
  • Jak skutecznie dokumentować potrzeby, aby móc do nich sięgać w trakcie projektowania?

Moduł VI: Projektowanie szkolenia – Cele szkoleniowe

  • Jak efektywnie zaprojektować szkolenie, uwzględniając wszystkie etapy procesu?
  • Sformułowanie celów szkoleniowych – techniki pomagające w ich prawidłowym ustanowieniu.
  • Wybór teorii i modeli, które będą aktualne, sprawdzone i odpowiednie do potrzeb uczestników.

Podsumowanie I dnia szkolenia

Dzień II

Wprowadzenie do II dnia szkolenia

Moduł VII: Projektowanie szkolenia – Struktura merytoryczna szkolenia

  • Co to jest struktura szkolenia i jak wpływa na jego przebieg?
  • Kluczowe elementy efektywnej struktury merytorycznej szkolenia, które zapewnią skuteczność procesu uczenia się
  • Praktyczne zastosowanie modeli struktury szkolenia w planowaniu agendy zajęć.

Moduł VIII: Prowadzenie szkolenia

  • Kluczowe cele i kroki prowadzenia szkolenia – jak skutecznie przeprowadzić uczestników przez wybrany temat?
  • Aktywności trenerskie w praktyce – co zrobić, aby uczestnicy rozwinęli swoje kompetencje, a sytuacja szkoleniowa wspierała ten proces?
  • Jak dostosować wybrane metody i techniki szkoleniowe do celów oraz wymagań i oczekiwań grupy, aby szkolenie było efektywne?

Moduł IX: Prowadzenie szkolenia – Aktywności początkowe i końcowe

  • Rola aktywności początkowych w budowaniu bezpiecznego środowiska uczenia się – sposoby, które wpływają na integrację, otwartość, zaangażowanie i dynamikę grupy.
  • Definicja i charakterystyka typów aktywności końcowych, które pomagają w podsumowaniu i wdrożeniu szkolenia.

Moduł X: Prowadzenie szkolenia – Metody szkoleniowe

  • Różnorodność metod szkoleniowych oraz ich skuteczność w pracy z dorosłymi (w oparciu o Cykl Kolba i model KSA).
  • Przykłady kreatywnych ćwiczeń i zadań, które możesz zastosować w ramach szkoleń i warsztatów.

Moduł XI: Prowadzenie szkolenia – Komunikacja w pracy trenera

  • Rola efektywnej komunikacji w realizacji zaplanowanych celów szkoleniowych i rozwoju środowiska uczenia się.
  • Przygotowanie skutecznej instrukcji do zadania oraz przeprowadzenie omówienia wniosków – jako czynniki sukcesu każdej aktywności trenerskiej.

Moduł XII: Ewaluacja szkolenia

  • Jak przeprowadzić efektywną ewaluację szkolenia – cele i praktyczne metody do wykorzystania (w oparciu o model transferu wiedzy).
  • Proces ewaluacji, pokazujący jak feedback wpływa na rozwój i skuteczność szkoleń.

Moduł XIII: Kompetencje i zasady etyki trenera

  • Jakie kompetencje są niezbędne na każdym etapie procesu szkoleniowego?
  • Zasady etyczne, które powinny być fundamentem pracy trenera, wpływając na jakość szkoleń.

Moduł XIV: Rozwój trenera

  • Jak opracować własną ścieżkę rozwoju trenerskiego?
  • Jakie umiejętności są kluczowe dla osiągnięcia sukcesu w tej roli?

Podsumowanie i zakończenie szkolenia