Szczegóły
- czas trwania szkolenia: 2 dni
- język szkolenia: polski
- online lub stacjonarnie
- język materiałów: polski
Opis szkolenia
Marzysz o roli trenera, ale nie wiesz, od czego zacząć?
Jesteś coachem, mentorem, facyliatorem i zastanawiasz się, jak płynnie wejść w świat trenerski?
A może już prowadzisz szkolenia (specjalistyczne, wdrożeniowe, z kompetencji „”miękkich”” itp.), lecz chcesz podnieść swoje umiejętności i sprawić, aby Twoje warsztaty były zarówno inspirujące, jak i skuteczne, dając uczestnikom przestrzeń do doświadczenia prawdziwego procesu uczenia się?
Jeśli tak – Train the Trainer Fundamentals (a następnie Professional) to coś dla Ciebie! To rozwiązanie, które łączy efektywną praktykę ze sprawdzoną i adekwatną teorią (tak, nie usłyszysz kolejny raz o znanych, ale niepotwierdzonych koncepcjach!). Odpowiednie zarówno dla aspirujących i początkujących trenerów, jak i tych, którzy chcą kontynuować szlifowanie swoich obecnych umiejętności!
Nasze szkolenie powstało na bazie wieloletniego doświadczenia naszych ekspertów – Trenerów i Trenerek, którzy z pasją podzielą się konkretną wiedzą, dobrymi praktykami oraz narzędziami, które uporządkują i poszerzą Twoje podejście do szkoleń. Poznasz i przećwiczysz kluczowe zadania Trenera, nie tylko na stacjonarnej lub wirtualnej sali szkoleniowej (nasza praca nie ogranicza się do tego miejsca), ale także te, związane z:
- identyfikacją i analizą potrzeb (jakie są cele Klienta?),
- projektowaniem szkolenia (czy chodzi tylko o atrakcyjne metody?)
- i jego kompleksową ewaluacją (bo nie chodzi wyłącznie o „”5″” w ankietach).
Przygotuj się na intensywne, wymagające i bardzo inspirujące warsztaty – Twoja droga do efektywności i innowacyjności w prowadzeniu szkoleń rozpoczyna się tutaj!
Nie obiecujemy, że będzie łatwo…, ale na pewno warto!
Szkolenie to zastąpiło szkolenie „Akademia Trenera”.
Jak organizujemy szkolenia?
Szkolenia odbywają się w dwóch formach: stacjonarnej i online (na żywo, w czasie rzeczywistym).
Czas trwania i godziny szkolenia
Szkolenie trwa 2 dni. Standardowe godziny szkolenia: 09-17.
Cel szkolenia
- Rozwój umiejętności rozumienia i interpretowania kluczowych wniosków z teorii uczenia się dorosłych, co pozwala na lepsze projektowanie i prowadzenie szkoleń.
- Umożliwienie uczestnikom zrozumienia różnic między różnymi rolami wspierającymi rozwój człowieka, przygotowując ich do lepszej pracy z klientem i zespołem (bo trener, to nie to samo co coach, mentor, czy facylitator!)
- Przyswojenie kluczowych zasad efektywnej pracy trenera, co umożliwia praktyczne projektowanie oraz realizację szkoleń. Poznanie trójkąta trenerskiego (merytoryka, metodyka oraz środowisko)
- Wyposażenie uczestników w umiejętności niezbędne do efektywnego identyfikowania i analizy potrzeb szkoleniowych uczestników, w tym adekwatnego reagowania na zróżnicowany wachlarz informacji od klientów.
- Rozwój umiejętności stawiania celów szkoleniowych, doboru adekwatnej merytoryki oraz projektowania struktury merytorycznej szkolenia, które angażują uczestników – zaniedbanie planowania, to planowanie zaniedbania.
- Rozwój umiejętność wyboru i stosowania odpowiednich metod i technik szkoleniowych dostosowanych do określonych celów szkoleniowych oraz specyfiki grupy – ma być efektywnie, a nie tylko atrakcyjnie.
- Rozwój umiejętności prowadzenia wybranych fragmentów szkolenia – tak, okazja do wejścia w rolę trenera.
- Rozwój umiejętności adekwatnego oceniania efektywności szkoleń oraz wprowadzania potrzebnych modyfikacji, w oparciu o wielopoziomowy model transferu wiedzy – aby nie skupiać się tylko na wysokich ocenach w ankietach.
- Przygotowanie uczestników do przestrzegania zasad etyki w pracy trenerskiej, co wpływa na jakość oferowanych szkoleń.
Korzyści
Korzyści dla uczestnika
- Zyskasz praktyczne umiejętności, które pozwolą Ci aktywnie kreować środowisko szkoleniowe wspierające efektywny proces uczenia się oraz wzbudzać zaangażowanie uczestników – od badania potrzeb poczynając.
- Rozwiniesz zdolności projektowania szkoleń, które są dobrze dopasowane do potrzeb Twoich klientów, adresują potrzeby uczestników, wprowadzając ich w świat przydatnej teorii i skutecznej praktyki – co przyczyni się do osiągania konkretnych i wymiernych rezultatów.
- Nauczysz się stawiać cele szkoleniowe w sposób, który pozwoli uczestnikom nie tylko zrozumieć, ale także wdrażać zdobyte umiejętności w praktyce.
- Otrzymasz i przećwiczysz narzędzia do skutecznego prowadzenia szkoleń, dzięki czemu zyskasz pewność siebie jako trener – zarówno w zakresie ich stosowania, jak i tworzenia własnych.
- Dowiesz się, jak ewaluować i rozwijać własne działania w roli trenera, co pozwoli Ci na ciągły wzrost oraz doskonalenie warsztatu pracy.
- Będziesz miał możliwość współpracy z przedstawicielami zróżnicowanych środowisk biznesowych i edukacyjnych, dzięki czemu staniesz się wszechstronnym trenerem.
Grupa docelowa
- Przyszli i obecni trenerzy biznesu – Osoby, które już pracują jako trenerzy biznesu lub planują rozpocząć karierę w tej dziedzinie. Grupa ta obejmuje zarówno freelancerów, jak i trenerów pracujących dla firm szkoleniowych czy trenerów wewnętrznych, którzy chcą doskonalić swoje umiejętności w zakresie projektowania i prowadzenia szkoleń.
- Specjaliści ds. szkoleń i rozwoju (L&D) – Osoby zajmujące się rozwojem pracowników w organizacjach, odpowiedzialne za planowanie, projektowanie i wdrażanie programów szkoleniowych. W tej grupie znajdują się także facylitatorzy oraz eksperci HR, którzy pełnią funkcje związane z nauczaniem i rozwijaniem kompetencji w firmach.
- Liderzy i managerowie – Osoby na stanowiskach kierowniczych, które prowadzą onboarding nowych pracowników, prowadzą szkolenia instruktażowe, z kompetencji „”miękkich”” i dbają o kompleksowy rozwój swoich pracowników.
- Specjaliści i eksperci dziedzinowi (w tym: Project Managerowie, Product Ownerzy, Scrum Masterzy, Change Managerowie) – Osoby, które posiadają zaawansowaną wiedzę w swojej dziedzinie i przekazują ją innym, ale nie są trenerami z zawodu. Grupa ta obejmuje ekspertów technicznych, specjalistów branżowych oraz pracowników, którzy regularnie prowadzą wewnętrzne szkolenia lub wdrożenia.
- Osoby rozważające rolę trenera – Osoby myślące o rozpoczęciu kariery w roli trenera (niezależnie od zakresu tematycznego) lub specjalisty ds. rozwoju pracowników. Ta grupa obejmuje osoby poszukujące wstępnego wprowadzenia do podstaw trenerstwa i nauczania dorosłych.
SET
Weź udział w praktycznych warsztatach SET – Skills Expansion Training, które są powiązane z tym szkoleniem:
Program szkolenia
Pobierz szczegółowy plan szkoleniaDzień I
Wprowadzenie i rozpoczęcie szkolenia
Moduł I: Wprowadzenie do uczenia i uczenia się dorosłych
- Dla kogo jest Train the Trainer – w jaki sposób rozwój umiejętności trenerskich wpływa na Twoją karierę.
- Definicja uczenia i uczenia się dorosłych oraz ich implikacje dla pracy trenera.
- Cztery główne nurty uczenia się dorosłych (neurobiologiczny, poznawczy, społeczny i behawioralny) – jak te podejścia wpływają na projektowanie szkoleń?
Moduł II: Rola Trenera a inne potrzeby rozwojowe Klienta
- Identyfikacja potrzeb Klienta – jak skutecznie zrozumieć, czego naprawdę potrzebują Twoi uczestnicy?
- Rola trenera w kontekście innych ról, jak mentor, coach, facylitator – jak dostosować swoje podejście w zależności od potrzeb?
- Matryca kompetencji rozwojowych – wskazówki do analizy, jakie kompetencje są niezbędne w różnych rolach.
Moduł III: Proces uczenia się przez doświadczenie, czyli Cykl Kolba
- Nowe rozumienie cyklu uczenia się przez doświadczenie – jak wykorzystać tę teorię w praktyce podczas szkoleń?
- Przedstawienie zasad Cyklu Kolba i ich zastosowania do projektowania doświadczeń uczenia się dorosłych.
- Przykłady działania w poszczególnych trybach Cyklu Kolba – jak wprowadzić uczestników w stan doświadczenia, refleksji, konceptualizacji i praktykowania?
Moduł IV: Proces efektywnego szkolenia
- Zrozumienie etapów procesu, ich charakterystyki i zadań – kluczowych dla efektywności i jakości szkolenia.
- Omówienie najważniejszych pytań, na jakie musi uzyskać odpowiedź trener, w trakcie realizacji procesu szkoleniowego.
- Wskazanie pięciu wymiarów odpowiedzialności trenera w tworzeniu środowiska sprzyjającego uczeniu się.
Moduł V: Identyfikacja i analiza potrzeb
- Cele i metody badania potrzeb – co pozwoli dotrzeć do sedna sytuacji i oczekiwań klienta.
- Proces identyfikacji potrzeb, czyli co uzyskujemy od klienta – rozróżnienie na potrzeby, oczekiwania, ramę szkolenia i informacje o grupie.
- Jak skutecznie dokumentować potrzeby, aby móc do nich sięgać w trakcie projektowania?
Moduł VI: Projektowanie szkolenia – Cele szkoleniowe
- Jak efektywnie zaprojektować szkolenie, uwzględniając wszystkie etapy procesu?
- Sformułowanie celów szkoleniowych – techniki pomagające w ich prawidłowym ustanowieniu.
- Wybór teorii i modeli, które będą aktualne, sprawdzone i odpowiednie do potrzeb uczestników.
Podsumowanie I dnia szkolenia
Dzień II
Wprowadzenie do II dnia szkolenia
Moduł VII: Projektowanie szkolenia – Struktura merytoryczna szkolenia
- Co to jest struktura szkolenia i jak wpływa na jego przebieg?
- Kluczowe elementy efektywnej struktury merytorycznej szkolenia, które zapewnią skuteczność procesu uczenia się
- Praktyczne zastosowanie modeli struktury szkolenia w planowaniu agendy zajęć.
Moduł VIII: Prowadzenie szkolenia
- Kluczowe cele i kroki prowadzenia szkolenia – jak skutecznie przeprowadzić uczestników przez wybrany temat?
- Aktywności trenerskie w praktyce – co zrobić, aby uczestnicy rozwinęli swoje kompetencje, a sytuacja szkoleniowa wspierała ten proces?
- Jak dostosować wybrane metody i techniki szkoleniowe do celów oraz wymagań i oczekiwań grupy, aby szkolenie było efektywne?
Moduł IX: Prowadzenie szkolenia – Aktywności początkowe i końcowe
- Rola aktywności początkowych w budowaniu bezpiecznego środowiska uczenia się – sposoby, które wpływają na integrację, otwartość, zaangażowanie i dynamikę grupy.
- Definicja i charakterystyka typów aktywności końcowych, które pomagają w podsumowaniu i wdrożeniu szkolenia.
Moduł X: Prowadzenie szkolenia – Metody szkoleniowe
- Różnorodność metod szkoleniowych oraz ich skuteczność w pracy z dorosłymi (w oparciu o Cykl Kolba i model KSA).
- Przykłady kreatywnych ćwiczeń i zadań, które możesz zastosować w ramach szkoleń i warsztatów.
Moduł XI: Prowadzenie szkolenia – Komunikacja w pracy trenera
- Rola efektywnej komunikacji w realizacji zaplanowanych celów szkoleniowych i rozwoju środowiska uczenia się.
- Przygotowanie skutecznej instrukcji do zadania oraz przeprowadzenie omówienia wniosków – jako czynniki sukcesu każdej aktywności trenerskiej.
Moduł XII: Ewaluacja szkolenia
- Jak przeprowadzić efektywną ewaluację szkolenia – cele i praktyczne metody do wykorzystania (w oparciu o model transferu wiedzy).
- Proces ewaluacji, pokazujący jak feedback wpływa na rozwój i skuteczność szkoleń.
Moduł XIII: Kompetencje i zasady etyki trenera
- Jakie kompetencje są niezbędne na każdym etapie procesu szkoleniowego?
- Zasady etyczne, które powinny być fundamentem pracy trenera, wpływając na jakość szkoleń.
Moduł XIV: Rozwój trenera
- Jak opracować własną ścieżkę rozwoju trenerskiego?
- Jakie umiejętności są kluczowe dla osiągnięcia sukcesu w tej roli?
Podsumowanie i zakończenie szkolenia