Szkolenie skierowane jest do wszystkich, którzy mają do czynienia w swojej pracy zawodowej z przedstawicielami odmiennych kultur. Jest idealne zarówno do osób, które zamierzają (lub już to robią) pracować w zespołach międzynarodowych (zwłaszcza w zespołach rozproszonych), prowadzić negocjacje, prowadzić lub być uczestnikami zespołów projektowych o zasięgu międzynarodowym, ale także osób, które współpracują z obcokrajowcami na miejscu w Polsce.
Szkolenie z tego zakresu daje zarówno praktyczną wiedzę jak i pozwala zrozumieć zachowania innych oraz swoje własne. Kurs pokazuje jakie błędy interpretacyjne mogą pojawić się w kontakcie z odmiennością kulturową. W zależności od ukierunkowania, dostarczy wskazówki dotyczące odczytywania komunikacji niewerbalnej, znaczenia kontekstu przestrzennego itd. W szkoleniu mogą brać udział przedstawiciele różnych branż, niezależnie od wieku czy szczebla menadżerskiego.
W zależności od zapotrzebowania szkolenie może zostać dostosowane dla grupy zaawansowanej w danej dziedzinie i dotyczyć konkretnego regionu lub kraju (np. kraje skandynawskie, kraje arabskie, azjatyckie itd.)
Cel szkolenia
- przegląd i poprawa kompetencji niezbędnych do realizacji celów biznesowych zarówno w aspekcie pracy indywidualnej jak i zespołowej.
Umiejętności zdobywane podczas szkolenia:
- indywidualne rozwijanie kompetencji międzykulturowych uczestników,
- poznanie zasad efektywnej komunikacji międzykulturowej,
- planowanie współpracy w sposób zapobiegający występowaniu incydentów krytycznych,
- zrozumienie istoty incydentu krytycznego (niezamierzonego nieporozumienia wynikającego z różnic międzykulturowych rozmówców),
- tworzenie systemu komunikacji bez stereotypów i uprzedzeń,
- budowanie efektywnego stylu komunikowania się z innymi z uwzględnieniem różnic międzykulturowych,
- praktyczna diagnoza barier komunikacyjnych i technik aktywnego zapobiegania ich wystąpieniu w aspekcie komunikacji międzykulturowej,
- zmiana postaw własnych oraz modelowania zachowań konstruktywnych (np. postawy asertywnej) w aspekcie komunikacji międzykulturowej,
- nabycie kompetencji międzykulturowej potrzebnej co codziennych efektywnych kontaktów z cudzoziemcami.
Po szkoleniu uczestnik:
- rozwinie swoje indywidualne umiejętności rozumienia ludzi z innych kultur,
- nauczy się efektywnie z nimi komunikować ograniczając do minimum ryzyko wystąpienia incydentów krytycznych,
- pozna różne modele komunikacji i pracy w zespołach międzykulturowych (szczególnie rozproszonych) i strategie przywództwa,
- dowie się jakie umiejętności powinien posiadać każdy członek i lider międzykulturowego zespołu projektowego i jak powinien je wprowadzać w praktykę codzienną,
- zobaczy, które z tych cech już posiada oraz wyznaczy swoją drogę do osiągnięcia pozostałych.
Program szkolenia:
- Wprowadzenie do zagadnień komunikowania się.
- Zasady skutecznej komunikacji, jako element zasadniczy w efektywnych kontaktach w organizacji.
- Efektywne prowadzenie rozmów.
- Podstawowe zasady komunikacji interkulturowej: współczesne koncepcje pracy międzykulturowej: Hoffstede, Gestelland, Lewis.
- Interkulturowe aspekty komunikacji.
- „Instrukcja obsługi kontrahenta” – co robić, czego raczej nie i totalne „faux pas”.
- Umiejętność aktywnego słuchania i „bycia w kontakcie” w aspekcie odmienności kulturowej.
- Pułapki myślenia kulturowego.