Excel w praktyce – dlaczego warto?
Ponad 30 lat temu pojawiła się pierwsza wersja Microsoft Excel dla systemu Windows. Od tamtej pory program jest jednym z najchętniej używanych do pracy związanej z przetwarzaniem i analizą baz danych. Czy zaawansowana znajomość obsługi arkusza kalkulacyjnego może być wyróżnikiem na rynku pracy? O tym w dzisiejszym artykule.
Microsoft Excel nadal popularny
Choć liczba programów do przetwarzania danych wzrasta z roku na rok, nadal jednym z liderów w swojej dziedzinie jest właśnie Microsoft Excel. Nic dziwnego – w Polsce Excel szerzej znany jest już od lat 90., a podstawowej obsługi tego programu uczono (i nadal się uczy) już od wczesnych lat szkolnych. Styczność z programem nie kończy się jednak wraz z końcem edukacji, jest on bowiem nadal popularny w wielu branżach.
Wskazuje na to sporo ogłoszeń o pracę, w których znajomość tego arkusza kalkulacyjnego jest wymagana, m.in. stanowiska przedstawicieli handlowych, logistyków, analityków biznesowych, księgowych, kierowników projektów, menedżerów czy pracowników sektora bankowego lub administracji. W dniu publikacji tego artykułu liczba ogłoszeń na portalu pracuj.pl, w których jednym z wymogów była znajomość Excela, wyniosła prawie 4 tys.! Co więcej – redakcja portalu wymienia znajomość pakietu MS Office wśród 7 umiejętności niezbędnych w pracy biurowej – więcej w tym artykule.
Wydaje się, że każdy trochę zna Excel’a, ale wykonanie zadań rekrutacyjnych często okazuje się niemożliwe ze względu na brak dostatecznej wiedzy i umiejętności. Badania przeprowadzone przez BPSC mówią o tym, że Microsoft Excel nadal w wielu firmach ma ogromną przewagę nad pozostałymi programami kalkulacyjnymi. Informację na temat badań możecie pobrać z tej strony.
Excel jako narzędzie do analizy danych
Choć świadomość możliwości, jakie niesie ze sobą Excel, jest w miarę duża, korzystanie z tego programu ogranicza się często do używania najprostszych funkcji, np. średniej, sumy czy mediany. Tymczasem warto wiedzieć, że program pozwala na wykonanie nawet bardzo skomplikowanych obliczeń, a także na ich automatyzację. Dobrze przygotowane dane mogą być podstawą do analizy sytuacji ekonomicznej w firmie. Ta z kolei umożliwia usprawnienie wielu procesów zachodzących w przedsiębiorstwie. Im lepiej poznamy Excel, tym sprawniej będziemy analizować dane, a zaoszczędzony czas poświęcimy na wyciąganie wniosków i planowanie działań.
Stwórz swoje arkusze danych w Excelu!
Excel świetnie się sprawdza również do gromadzenia i przechowywania danych praktycznie w każdej branży. Dzięki niemu możemy budować arkusze zawierające informacje o klientach, działaniach podejmowanych przez konkurencyjne firmy czy też przedsiębiorstwach, z którymi zamierzamy podjąć współpracę. Tabelę z danymi możemy dowolnie formatować, dzięki czemu w szybki sposób otrzymujemy dane, które w konkretnym momencie nas interesują. Wiele programów finansowych, płacowych, obsługujących produkcję lub logistykę, pozwala na export danych do formatu Excel’a, oszczędzając nam żmudnego ich wprowadzania.
Wizualizacja danych
Podstawą każdej prezentacji służbowej jest umiejętne zaprezentowanie liczb. Tabele są dobrym rozwiązaniem jedynie w przypadku niewielkiej ilości danych. I zdarza się, że dane liczbowe nie przemawiają do wszystkich odbiorców. Dużo lepiej odczytywane są wykresy, dane na osi czasu, czy modne ostatnio infografiki. A tych rozwiązań Excel oferuje mnóstwo – formaty warunkowe, tabele przestawne; wykresy od prostych kolumnowych i kołowych poprzez złożone wykresy kombi, radarowe oraz ich trójwymiarowe odpowiedniki. Dodatkowo wraz z każdą nową wersją Excel staje się coraz bardziej intuicyjny i wspiera użytkownika w tworzeniu elementów graficznych.
Przykład praktyczny: Excel w marketingu internetowym
Jedną z branż, w której Excel może być wykorzystany na wiele sposobów, jest marketing internetowy. Załóżmy zatem, że mamy do czynienia z niewielką agencją social media, która stoi przed okazją zrealizowania dużego projektu dla swojego nowego klienta.
Excel jest przydatny już na etapie przygotowywania strategii, podczas tworzenia bazy danych konkurentów i podstawowej analizy danych. Program jest również narzędziem wspomagającym tworzenie planu postów, które przed pojawieniem się w sieci muszą zostać zaakceptowane przez klienta. Najważniejsze znaczenie Excel ma dla osób, które zajmują się analizą i raportowaniem podjętych działań marketingowych – dane pozyskane z konta reklamowego umożliwiają wykonanie obliczeń, które stają się podstawą do wizualizacji liczb oraz wyciągnięcia wniosków usprawniających dalszą pracę.
Warto lepiej poznać Excel’a!
Przykłady takie jak powyższy można oczywiście mnożyć, bo z Excelem do czynienia ma większość pracowników biurowych – dlatego nie ulega wątpliwości, że warto znać jego funkcjonalności. Tym, którzy znają już program na poziomie podstawowym, ale chcieliby poszerzyć swoje umiejętności, proponujemy szkolenie Microsoft Excel – poziom średniozaawansowany. Osoby, które z kolei mają nieco większe doświadczenie z wykorzystaniem różnych funkcji arkusza kalkulacyjnego, ale chciałyby poznać bardziej skomplikowane zagadnienia, zapraszamy na kurs Microsoft Excel – poziom zaawansowany.