Change Manager o przetrwaniu – czyli, co zrobić, by przetrwać w walce rynkowej?
„Gatunkiem, który przetrwa, nie jest ten najsilniejszy, ani ten najinteligentniejszy. Przetrwa ten, który potrafi się zmieniać” – słowami Karola Darwina trener INPROGRESS, Rafał Czarny, rozpoczyna cykl artykułów na łamach magazynu wydawanego przez Project Management Institute. W artykule tym, wskazuje role i działania Change Managementu w kontekście walk rynkowej, której blisko do darwinowskiej walki o byt. Jak zauważa nasz spec od zarządzania zmianą, w 1858 roku pojawiła się sławna koncepcja dotycząca mechanizmu ewolucji – prawo doboru naturalnego. Dobór ten ma miejsce poprzez współzawodnictwo z innymi osobnikami lub poprzez pokonywanie wyzwań rzucanych przez warunki środowiskowe. Dzięki adaptowaniu się do zastanych okoliczności, poprzez wytwarzanie nowych cech i sposobów zachowywania się, organizmy mogą dalej trwać i rozwijać się.
Konkurowanie to coś naturalnego, a od natury uciec nie można
Analogie między koncepcją ewolucjonistyczną a różnymi formami ludzkiej aktywności są widoczne gołym okiem. Zawsze o coś i z kimś konkurujemy (choć nie zawsze jesteśmy tego świadomi). Tak jak ludzie konkurują ze sobą w życiu zawodowym i prywatnym, tak samo konkurują ze sobą firmy. I zawsze stosowane są jakieś strategie czy metody osiągania celów.
M. Porter opisał trzy podstawowe strategie konkurencyjności firm. Zgodnie z jedną z nich, celem jest maksymalne obniżenie kosztów produkcji, dzięki czemu można zaproponować najniższą cenę na rynku. Stąd inwestuje się w technologie usprawniające proces produkcyjny. Druga, to zróżnicowanie, czyli stworzenie takiego produktu, który się wyróżnia. Klient, korzystając z usług przedsiębiorstwa, chcącego się zróżnicować, powinien czuć się w pewnym zakresie wyjątkowo. Zippo daje wieczną, nieograniczoną gwarancję na swoje zapalniczki. Rolls-Royce Marine gwarantuje naprawę swoich silników okrętowych w bardzo szybkim czasie. I trzecia, to koncentracja, tzn. skupienie się na wycinku nabywców. Firma odzieżowa jako jedyną grupą swoich odbiorców może potraktować kobiety, ba, kobiety w pewnym wieku, pomijając szereg innych kobiet, by w ten sposób budować swoją przewagę konkurencyjną.
Projekt, czyli sposób na adaptację do środowiska
Organizacje, żeby realizować powyższe strategie, dokonują różnorodnych zmian biznesowych. Dzięki projektom, które taką zmianę realizują, otrzymują nowe produkty, które odpowiadają na potrzeby konkretnych klientów. Projekty będą odpowiadały za…(ciąg dalszy pod linkiem: Change Manager o przetrwaniu w Strefa PMI).