Blog aktualności ze świata szkoleń
18.08.2017

Jak zdać certyfikat PMP®- czyli co warto wiedzieć przed przystąpieniem do certyfikacji PMP

Jak zdać certyfikat PMP®- czyli co warto wiedzieć przed przystąpieniem do certyfikacji PMP

Jak potwierdzić swoje kwalifikacje i umiejętności z zakresu zarządzania projektami? Najlepiej uzyskując światowy certyfikat PMP®. O tym, że “papier” ma znaczenie przekonał się niejeden specjalista od projektów, któremu odpowiedni certyfikat otworzył drogę do ciekawszych i lepiej wynagradzanych zleceń.

Czym jest certyfikat PMP?

Project Management Professional (PMP®) to jeden z najstarszych i najpopularniejszych certyfikatów dla kierowników projektów, ceniony i uznawany na całym świecie. Wydawany jest przez Project Management Institute (PMI®), amerykańską organizację zrzeszającą ekspertów od zarządzania projektami. W odróżnieniu od innych certyfikacji, do egzaminu PMP nie każdy związany z działalnością projektową może tak po prostu podejść. Spośród różnych certyfikacji dostępnych dla kierowników projektów Project Management Professional posiada najbardziej rygorystyczne kryteria. Fakt, że ten certyfikat postrzega się na rynku jako prawdopodobnie najcenniejszy z dostępnych jest wystarczająco przekonujący.   

Jakie umiejętności i wiedza jest wymagana do zdobycia certyfikatu PMP?

Przed przystąpieniem do certyfikacji należy spełnić kilka dość restrykcyjnych wymagań z zakresu edukacji i doświadczenia. Pierwsza kwestia to wykształcenie – trzeba posiadać minimum dyplom licencjata oraz 35 godzin edukacji (łącznie) z zakresu zarządzania projektami. Oprócz tego wymagane jest udokumentowane 4500 godzin doświadczenia jako menedżer, lider projektów – co w rzeczywistości przekłada się na około trzy lata pracy. W sytuacji, gdy nie posiadamy formalnego dyplomu wymagane jest dodatkowe 3000 godzin (około dwa lata doświadczenia). Warto dodać, że wspomniane udokumentowane godziny doświadczenia powinny mieć miejsce nie dalej, jak osiem lat od momentu składania aplikacji. Te wymagania co do doświadczenia odzwierciedlają bardzo praktyczny wymiar certyfikacji. Na egzaminie sama wiedza teoretyczna z PMBOK® Guide może nie wystarczyć. Ważna jest umiejętność przełożenia jej na praktykę, jak również nabyte doświadczenia z dotychczasowej pracy zawodowej.

Wymóg odnośnie godzin edukacji z zarządzania projektami można spełnić w prosty sposób – np. uczestnicząc w szkoleniach Akademia PMP®. Akademia PMP® to intensywny kurs (5- lub 10-dniowy) realizowany metodą warsztatową w oparciu o PMBOK® Guide 5th Edition. Szkolenie łączy wiedzę teoretyczną z praktycznymi ćwiczeniami, jak i zapoznaje z przykładowymi pytaniami egzaminów Project Management Professional (PMP®). Więcej o Akademii PMP® przeczytasz klikając tutaj.

Jak wygląda egzamin PMP®?

Egzaminy PMP® prowadzone są przez Project Management Institute w centrach egzaminacyjnych Prometric (w Polsce: w Warszawie i Krakowie). Egzamin, składający się z 200 pytań testowych jednokrotnego wyboru odbywa się za pomocą komputera. Jest zdawany w języku angielskim, ale można skorzystać z polskiego tłumaczenia wspierającego. Czas przewidziany na rozwiązanie testu wynosi 4 godziny. Przystępując do egzaminu PMP® nie można korzystać z żadnych pomocy dydaktycznych, nawet z podręcznika PMBOK® Guide.

Co po zdobyciu certyfikatu PMP®?

Udało się zdać egzamin? Brawo! Teraz tylko trzeba zadbać o jego utrzymanie… Co podobnie, jak w przypadku wymogów przed przystąpieniem do certyfikacji stawia przed kandydatem kolejne wyzwania.

Spełnienie wstępnych wymogów to już pewna część sukcesu. Drugą jest zdanie egzaminu. Trzecia to utrzymanie ważności certyfikatu. Utrzymanie, bo certyfikat wydawany jest tylko na okres 3 lat. Aby jego ważność utrzymać przez kolejny trzyletni okres konieczne jest zdobycie minimum 60 punktów Professional Development Units (PDU). Jak je pozyskać?

Punkty przyznawane są za udział w szkoleniach i konferencjach poświęconych zarządzaniu projektami, a także za pracę w projektach, wolontariat w PMI®, publikacje tekstów, prowadzenie prelekcji lub szkoleń z dziedziny zarządzania projektami. Warunki, na jakich certyfikat może zostać przedłużony są swego rodzaju “gwarancją” ciągłego rozwoju i doskonalenia osoby posługującej się tym dokumentem. Szczegóły przyznawania PDU można znaleźć w podręczniku “Project Management Professional Handbook”.

Podsumowanie

Certyfikat PMP® stanowi nie tylko formalne potwierdzenie kompetencji projektowych, ale świadczy również o determinacji, systematyczności i ciągłej dbałości o rozwój zawodowy jego posiadacza. Wymagania stawiane przed chętnymi nie są łatwe do zrealizowania, a utrzymanie certyfikacji wymaga nieustannego wysiłku i aktywności, co niewątpliwie wpływa na jego wysoką wartość.

Kliknij tutaj, aby zobaczyć stronę Akademii PMP – szkolenia przygotowującego do egzaminu PMP®.