Jakie są wyzwania związane z pracą w zespołach rozproszonych?
Już w roku 2017 przebadano 225 managerów i zanotowano ich najczęściej zadawane pytania związane z pracą w zespołach rozproszonych:
- 28% przebadanych pytało: „skąd wiadomo, że ludzie rzeczywiście pracują”
- 46% przebadanych pytało: „czy społeczne relacje ludzi są wystarczająco rozbudowane”
- 52% przebadanych pytało „czy otrzymywane informacje zwrotne potrzebne do analizy różnych wariantów rozwiązań, są na dobrym poziomie”
- 58% przebadanych pytało: „czy efektywność przewodzenia jest taka sama jak w przypadku zespołu tradycyjnego”
W tym samym badaniu zdiagnozowano następujące wyzwania menadżerów związane z pracą w zespołach rozproszonych:
- Brak możliwości „wyłączenia się z pracy”, praca 24/7/365
- Mało efektywne spotkania
- Podziały między ludźmi pracującymi zdalnie i tymi co pracują stacjonarnie
- Zbyt późne dostrzeganie problemów
- Trudności z kreatywnym podejściem do rozwiązywania problemów i szukania rozwiązań
- Niezakomunikowana i niespójna priorytetyzacja
Coraz częściej pracujemy zarządzając zespołami rozproszonymi, jak sobie zatem radzić w tej sytuacji? Warto:
- Wspólnie z zespołem tworzyć procesy pracy (procedury, listy kontrolne, wzorce)
- Ustalić wspólne jednoznaczne oczekiwania dotyczące pracy, rezultatów i mierników sukcesu, umiejętnie wyznaczajcie cele
- Zweryfikować na bazie badań swoje przekonania odnośnie ludzi nie pracujących w biurze
- Ograniczyć potrzebę sprawowanie kontroli (użycie stylu „servant lidership”)
- Używać efektywnych narzędzi komunikacji, aby stosować coaching i regularnie pozyskiwać informację zwrotną
I co może najważniejsze,
- budować atmosferę zaufania.
Źródło: Przywództwo na odległość. Jak być skutecznym przywódcą zespołów rozproszonych. Kevin Eikenberry, WayneTurmel, Dom wydawniczy Rebis, Poznań
Romuald Krysiak