Jakie są wyzwania związane z pracą w zespołach rozproszonych?

Już w roku 2017 przebadano 225 managerów i zanotowano ich najczęściej zadawane pytania związane z pracą w zespołach rozproszonych:

  • 28% przebadanych pytało: „skąd wiadomo, że ludzie rzeczywiście pracują”
  • 46% przebadanych pytało: „czy społeczne relacje ludzi są wystarczająco rozbudowane”
  • 52% przebadanych pytało „czy otrzymywane informacje zwrotne potrzebne do analizy różnych wariantów rozwiązań, są na dobrym poziomie”
  • 58% przebadanych pytało: „czy efektywność przewodzenia jest taka sama jak w przypadku zespołu tradycyjnego”

W tym samym badaniu zdiagnozowano następujące wyzwania menadżerów związane z pracą w zespołach rozproszonych:

  • Brak możliwości „wyłączenia się z pracy”, praca 24/7/365
  • Mało efektywne spotkania
  • Podziały między ludźmi pracującymi zdalnie i tymi co pracują stacjonarnie
  • Zbyt późne dostrzeganie problemów
  • Trudności z kreatywnym podejściem do rozwiązywania problemów i szukania rozwiązań
  • Niezakomunikowana i niespójna priorytetyzacja

Coraz częściej pracujemy zarządzając zespołami rozproszonymi, jak sobie zatem radzić w tej sytuacji?  Warto:

  • Wspólnie z zespołem tworzyć procesy pracy (procedury, listy kontrolne, wzorce)
  • Ustalić wspólne jednoznaczne oczekiwania dotyczące pracy, rezultatów i mierników sukcesu, umiejętnie wyznaczajcie cele
  • Zweryfikować na bazie badań swoje przekonania odnośnie ludzi nie pracujących w biurze 
  • Ograniczyć potrzebę sprawowanie kontroli (użycie stylu „servant lidership”) 
  • Używać efektywnych narzędzi komunikacji, aby stosować coaching i regularnie pozyskiwać informację zwrotną

I co może najważniejsze,

  • budować atmosferę zaufania.

Źródło: Przywództwo na odległość. Jak być skutecznym przywódcą zespołów rozproszonych. Kevin Eikenberry, WayneTurmel, Dom wydawniczy Rebis, Poznań

Romuald Krysiak