Dlaczego warto stosować gry szkoleniowe?
Większość z nas, gdy myśli o uczeniu się, w pierwszej kolejności przypomina sobie szkoły i uczelnie. A na myśl o osobach uczących, przed oczami stają nam nauczyciele i wykładowcy, którzy przekazują wiedzę. Na bazie naszych doświadczeń edukacyjnych, jesteśmy przyzwyczajeni do uczenia się w jeden sposób: zdobywanie konkretnej wiedzy.
Czym jest kompetencja?
Nie tylko wiedza jest ważna w uczeniu się. W trakcie wykonywania różnych zadań (nie tylko zawodowych), wykorzystujemy kompetencje. Wykonanie jakiejkolwiek czynności wymaga, żebyśmy:
- Wiedzieli, po co i jak to robić (znali instrukcję, powód, jakie mogą być konsekwencje),
- Umieli to wykonywać (jakie mają wykonać czynności),
- Chcieli to robić (przekonanie, że to się opłaca).
Szkolenia oparte na wykładzie zapewnią zdobycie wiedzy. Szkolenia z grami (i innymi metodami uczenia ludzi dorosłych) zapewniają zdobywanie umiejętności i zrozumienia, dlaczego nabywana wiedza i umiejętność może się przydać.
Jak ludzie się uczą?
Każdy człowiek nabywa nowe kompetencje przechodząc przez cztery fazy cyklu Kolba:
- Doświadczenie – kiedy coś się dzieje, nauka poprzez wykonywanie działań;
- Obserwację – kiedy zastanawia się nad tym co właśnie się wydarzyło;
- Tworzenie teorii – zdobywa wiedzę na dany temat albo tworzy swoje koncepcje;
- Eksperymentowanie – planowanie zastosowania albo próbowanie w “bezpiecznych warunkach” jak teoria sprawdza się w praktyce, aby zdobyć kolejne doświadczenia i zacząć cykl od początku.
Szkolenia oparte na wykładzie zapewnią zdobycie wiedzy. Szkolenia z grami (i innymi metodami uczenia ludzi dorosłych) zapewniają zdobywanie umiejętności i zrozumienia, dlaczego nabywana wiedza i umiejętność może się przydać.