Wartość w SCRUM
„Przewodnik po Scrumie” tak oto mówi o „wartości”:
- „Product Owner ponosi odpowiedzialność za maksymalizowanie wartości produktu będącego efektem pracy Scrum Teamu.”
- „Niedostateczna przejrzystość artefaktów może prowadzić do decyzji, których wynikiem jest zmniejszona wartość bądź zwiększone ryzyko.”
- „Sprinty są pulsem Scruma. W Sprintach pomysły są przekształcane w wartość.”
- „Dlaczego ten Sprint ma wartość?”
- „Product Owner proponuje, jak zwiększyć wartość produktu oraz jego użyteczność w bieżącym Sprincie.”
- „Artefakty Scruma odzwierciedlają pracę bądź wartość.”
Niestety „Przewodnik po Scrumie” nie definiuje czym jest „wartość”. Zadnie, które mogłoby coś więcej powiedzieć o tym pojęciu brzmi następująco: „Aby dostarczyć wartość, Increment musi być użyteczny.”
Czym jest wartość?
To czym jest ta „wartość”? Okazuje się, że odpowiedź wcale nie jest łatwa. Korzystając z Scrum.org oraz Knoshare.org znajdujemy kilka definicji:
„Wartość jest miarą subiektywną. Dlatego nie chodzi o to, jak ją zdefiniuję, ale ostatecznie o osobę i organizację, dla której chcę wnieść wartość.
Na przykład łatwo byłoby opisać wartość przez wynik sprzedaży (zadowolony klient, bogaty sprzedawca itp.), ale ostatecznie trzeba zapytać, dlaczego osoba kupuje tę rzecz – jaką wartość chce otrzymać? Ponadto, jaką wartość osiąga sprzedawca – dlaczego sprzedaje to, a nie robi coś innego? To złożone pytanie – więc ostatecznie twierdzę, że wartość jest czymś zdefiniowanym przez osobę, która opisuje wynik zdarzenia.”
Dave West, dyrektor generalny Scrum.org
„Moim zdaniem wartość jest relacją między kwotą, jaką ktoś płaci, a tym, co postrzega, że otrzymuje w zamian, lub ilością wysiłku włożonego względem oczekiwanego zwrotu. Może to być również ilość radości, którą odbierasz w zamian [włożonego wysiłku] (przyp. tłumacza).”
Howard Sublett, dyrektor generalny Scrum Alliance
Dla mnie „wartość” to po prostu korzyść jaką ma użytkownik po dostarczeniu mu użytecznego Incrementu, ale zachęcam do samodzielnego przestudiowania cytowanych materiałów i może opracowania własnej definicji „wartości” dla Waszych projektów.
Romuald Krysiak