Wartość w SCRUM

„Przewodnik po Scrumie” tak oto mówi o „wartości”: 

  1. „Product Owner ponosi odpowiedzialność za maksymalizowanie wartości produktu będącego efektem pracy Scrum Teamu.” 
  2. „Niedostateczna przejrzystość artefaktów może prowadzić do decyzji, których wynikiem jest zmniejszona wartość bądź zwiększone ryzyko.”   
  3. „Sprinty są pulsem Scruma. W Sprintach pomysły są przekształcane w wartość.” 
  4. „Dlaczego ten Sprint ma wartość?” 
  5. „Product Owner proponuje, jak zwiększyć wartość produktu oraz jego użyteczność w bieżącym Sprincie.” 
  6. „Artefakty Scruma odzwierciedlają pracę bądź wartość.” 

Niestety „Przewodnik po Scrumie” nie definiuje czym jest „wartość”. Zadnie, które mogłoby coś więcej powiedzieć o tym pojęciu brzmi następująco: „Aby dostarczyć wartość, Increment musi być użyteczny.” 

Czym jest wartość?

To czym jest ta „wartość”? Okazuje się, że odpowiedź wcale nie jest łatwa. Korzystając z Scrum.org oraz Knoshare.org znajdujemy kilka definicji: 

„Wartość jest miarą subiektywną. Dlatego nie chodzi o to, jak ją zdefiniuję, ale ostatecznie o osobę i organizację, dla której chcę wnieść wartość. 

Na przykład łatwo byłoby opisać wartość przez wynik sprzedaży (zadowolony klient, bogaty sprzedawca itp.), ale ostatecznie trzeba zapytać, dlaczego osoba kupuje tę rzecz – jaką wartość chce otrzymać? Ponadto, jaką wartość osiąga sprzedawca – dlaczego sprzedaje to, a nie robi coś innego? To złożone pytanie – więc ostatecznie twierdzę, że wartość jest czymś zdefiniowanym przez osobę, która opisuje wynik zdarzenia.”

Dave West, dyrektor generalny Scrum.org

„Moim zdaniem wartość jest relacją między kwotą, jaką ktoś płaci, a tym, co postrzega, że otrzymuje w zamian, lub ilością wysiłku włożonego względem oczekiwanego zwrotu. Może to być również ilość radości, którą odbierasz w zamian [włożonego wysiłku] (przyp. tłumacza).”

Howard Sublett, dyrektor generalny Scrum Alliance

Dla mnie „wartość” to po prostu korzyść jaką ma użytkownik po dostarczeniu mu użytecznego Incrementu, ale zachęcam do samodzielnego przestudiowania cytowanych materiałów i może opracowania własnej definicji „wartości” dla Waszych projektów. 

Romuald Krysiak