6 powodów, dla których warto poznać Management 3.0

Management 3.0 to nowatorska koncepcja zarządzania stworzona przez holenderskiego eksperta, Jurgena Appelo. Od znanych i stosowanych na całym świecie frameworków i metodyk zarządzania różni się tym, że… nie jest ani metodyką, ani frameworkiem. To idea, która rewolucjonizuje spojrzenie na przywództwo i organizację, odwraca znaczenie podstawowych pojęć i skupia się na praktycznych aspektach zarządzania. Dlaczego warto przyjrzeć się jej bliżej? 

Po pierwsze: zwinność to przyszłość 

Niektórzy wiedzieli to od dawna, innych z pewnością przekonała rewolucja w działaniu organizacji spowodowana pandemią COVID-19. Agile zmniejsza ryzyko niepowodzeń, redukuje straty i w elastyczny sposób podchodzi do zmian, co w czasach niepewności jest na wagę złota. Management 3.0, bazując na zwinnym podejściu do zarządzania, zwiększa zaangażowanie i produktywność pracowników, co ułatwia organizacji osiągnąć założone cele. 

Po drugie: zarządzanie obowiązkiem każdego pracownika 

Czasami potrzebujemy rewolucji i Management 3.0 nam ją daje. To zupełnie nowatorskie podejście, w myśl którego za zarządzanie odpowiedzialni są wszyscy, a nie wyłącznie manager. Jednocześnie dba się o jasny podział zadań i zakres odpowiedzialności. Taka forma współpracy ma na celu maksymalizację efektów osiąganych przez organizację i zwiększenie zaangażowania pracowników. Przywództwo ma na celu rozwijanie i przekształcanie organizacji, która ma być świetnym miejscem do pracy dla samoorganizujących się zespołów.

Po trzecie: sukces to efekt pracy grupy 

Każda pliszka swój ogonek chwali – to przysłowie stosujemy, gdy ktoś przypisuje sobie zasługi, często niesłusznie. Kto z nas nie spotkał się w swojej pracy zawodowej z sytuacją, gdy pod wypracowanym przez cały zespół sukcesem podpisał się jeden autor? A może już od lat Twój zespół pracuje w cieniu swojego lidera i nie ma możliwości się wykazać? 

Idea Management 3.0 zrodziła się z przekonania, że 95% wyników osiąganych przez organizację to zasługa całego systemu, nie jednostki. Dostarcza konkretnych narzędzi i praktyk, które budują zaangażowanie w pracę zespołu oraz tworzą kulturę współpracy i doceniania wkładu każdego pracownika.  

Po czwarte: w zarządzaniu ważne jest… szczęście 

Jednym z priorytetów Management 3.0 jest zadowolenie pracowników z wykonywanej pracy. Są oni szczęśliwi m.in. wówczas, gdy czują się współodpowiedzialni za zarządzanie organizacją i mają poczucie realnego wpływu na jej sukces. To ludzie są najważniejszą częścią organizacji, a zadaniem managerów jest stworzenie takich warunków organizacyjnych, by pracownicy czuli się kompetentni,  odpowiednio zmotywowani i mieli szansę wykazać się swoją kreatywnością. Lider powinien zatem zarządzać całym systemem, a nie ludźmi.

Na poczucie szczęścia w pracy wpływa również możliwości dzielenia się zarówno dobrymi, jak i złymi informacjami – dlatego tak istotne są konkretne i szczere opinie oraz regularny feedback. Pozwalają one nieustannie doskonalić miejsce pracy, co w myśl koncepcji Management 3.0 jest kluczowe.

Po piąte: praktyka ponad teorią 

„Modeli zarządzania jest sporo i każdy z nich jest niezły. Problemem jest rozbudowana teoria, którą nie zawsze potrafimy zastosować w praktyce” – czytamy na oficjalnej stronie Management 3.0. Brzmi znajomo? Od najmłodszych lat zastanawiamy się, w jaki sposób wykorzystać zdobytą wiedzę. Czujemy się przytłoczeni teorią najpierw w szkole, potem na studiach. Kursy managerskie, które powinny dać nam jakąś praktyczną umiejętność, nie zawsze spełniają swój cel.

W tym miejscu pojawia się koncepcja Management 3.0, która proponuje maksimum praktyki oraz minimum niezbędnej teorii. Narzędzia, gry, symulacje i ćwiczenia są skonstruowane tak, aby uczestnik warsztatów potrafił je wdrożyć w swojej organizacji – zarówno pracując stacjonarnie, jak i zdalnie.

Po szóste: Jurgen Appelo 

Last but no least… Powodem, dla którego warto przyjrzeć się koncepcji Management 3.0, jest jej twórca. Jurgen Appelo to znany na świecie ekspert zarządzania, prawdziwy wizjoner w swojej dziedzinie, trener i mówca biorący udział w wielu zagranicznych konferencjach i meetupachprzedsiębiorca odnoszący sukcesy na międzynarodowym rynku. Znalazł się w rankingach Top 50 Leadership Expert oraz Top 100 Leadership Speaker stworzonych przez portal inc.com. 

Nie bez powodu dzieła jego autorstwa stają się światowymi bestsellerami. W oparciu o dwa z nich – „Management 3.0” i „Management for Happiness” – powstały warsztaty współczesnego przywództwa, o których artykuł kończycie właśnie czytać. 😉 Nie pozostaje nam nic innego, jak zachęcić Was do udziału w szkoleniu Management 3.0 Foundation Workshop, które nauczy Was praktycznych aspektów zarządzania w nowym, innowacyjnym wymiarze.