Podstawy & Moderator Design Thinking

Te szkolenia możesz zrealizować w ramach Inprogress Plus. Jest to program subskrypcji szkoleń online (w czasie rzeczywistym). Dzięki niemu weźmiesz udział we wszystkich naszych kursach w j.polskim w ramach jednej niewielkiej opłaty.

Design Thinking jest metodą rozwiązywania problemów oraz tworzenia i rozwijania produktów, procesów i usług. Służy do poszukiwania prostych, innowacyjnych rozwiązań ukierunkowanych na potrzeby użytkowników i interesariuszy.

Chcesz dowiedzieć się jaka jest historia Design Thiking, jakie narzędzia i pojęcia poznasz podczas szkoleń? Na te i inne pytania odpowiedź znajdziesz niżej ↓

Historia Design Thinking

Design Thinking został opisany już na przełomie lat 50. i 60. przez Johna Arnolda („Creative Engineering”, 1959) oraz Bruce’a Archera („Systematic Method for Designers”, 1965). Początkowo metoda ta była stosowana przez inżynierów, głównie przy projektowaniu interface’ów (kokpity, panele sterowania, itp.). Od tamtej pory, metoda Design Thinking zyskuje coraz większą popularność w coraz szerszej grupie tzw. projektantów. W latach 70. zaczęto popularyzować pogląd, że Design Thinking to metoda służąca rozwiązywaniu problemów „życia codziennego” („The Universal Traveler”, Don Koberg i Jim Bagnall), a już w latach 80. zaczęto stosować Design Thinking do rozwiązywania problemów biznesowych.

Dlaczego warto nauczyć się Design Thinking?

Dzięki Design Thinking:

  • można znaleźć lepsze rozwiązania dla wyzwań biznesowych, niż stosując standardowe metody poszukiwania rozwiązań;
  • można podnieść innowacyjność organizacji dzięki generowanie wielu nowatorskich pomysłów w trakcie procesu;
  • projekty realizowane w organizacji lepiej zaadresują potrzeby klientów (i innych interesariuszy), co przełoży się na realny wpływ na RoI z projektu;
  • można usprawnić procesy wewnątrz organizacji w taki sposób, który wpłynie zarówno na efektywność, jak i na dobrostan pracowników;
  • można znaleźć rozwiązania na problemy, na które dotychczas nie było pomysłów.

Design Thinking ma swoje zastosowanie w wielu branżach. Jest  to metoda, która jest z powodzeniem używana przy realizacjach z różnych branż i pomaga usprawnić wiele produktów, a także usług. Jednym z najpopularniejszych przykładów jest startup Pillpack, czyli apteki internetowej, która nie tylko…. sprzedaje medykamenty, ale również sortuje je i pakuje w paczuszki ze szczegółową informacją kiedy należy przyjąć ich zawartość. Klienci już nigdy nie muszą się zastanawiać, czy na pewno wzięli wszystkie tabletki, które powinni (i czy zrobili to o właściwej porze);

Kolejnym przykładem jest zmiana doświadczeń dzieci, które muszą mieć wykonane rezonans magnetyczny w szpitalu. Maszyna do MRI może wywołać lęk, ponieważ jest to wielka i głośna tuba, do której człowiek „wjeżdża” W ramach procesu DT w szpitalu dziecięcym przygotowane salę do MRI w taki sposób, żeby badanie budziło skojarzenia z przygodą: pomieszczenie pomalowano tak, żeby przypominało przestrzeń kosmiczną, umieszczono na ścianach i na obudowie rezonansu postaci z bajek. Dziecko przestało czuć, że będzie mieć straszne badanie, ale że przed nim kosmiczna przygoda!

Jedną z najczęściej używanych przez nas aplikacji jest Uber i Uber Eats, które powstały i są cały czas usprawniane za pomocą metody Design Thinking. Mają być intuicyjne, ale użytkownik ma mieć poczucie, że jest „na bieżąco” z całym procesem. Przy zamawianiu pojazdu widzimy, że poszukiwany jest kierowca a następnie wiemy, gdzie on się znajduje. Przy zamawianiu posiłku, wiemy na jakim etapie jest postęp przygotowywania jedzenia a następnie, gdzie znajduje się kurier. Wszystkie te elementy wpływają na pozytywny odbiór usługi.

Do jakich branż kierowane jest Design Thinking?

Do wszystkich!

Design Thinking jest stosowane w IT, przy tworzeniu usług (medycznych, farmakologicznych, rezerwacji noclegów, zamawiania przejazdów), a także projektowaniu doświadczeń użytkowników (wycieczki, sposoby zwiedzania muzeów). Dodatkowo, metoda ta jest pomocna przy tworzeniu procesów z udziałem ludzi, takich jak rekrutacja, czy poprawy zaangażowania pracowników organizacji, a także przy tworzeniu produktów, które używamy na co dzień, takich jak mysz komputerowa, smartfony, czy odtwarzacze muzyki.

Dodatkowo, bardzo dużą wartością jest stosowanie Design Thinking jako element fazy przedprojektowej. Dzięki temu projekt dostarczy produkt faktycznie potrzebny, przydatny i zaspokajający potrzeby interesariuszy, a nie takiego, którego nikt nie będzie chciał używać.

Co da Ci znajomość Design Thinking?

  • znajdziesz rozwiązania na problemy, z którymi nie mogłeś do tej pory sobie poradzić,
  • stworzysz koncepcję, której realizacja i wdrożenie przyniesie wysokie korzyści,
  • spotkania przeprowadzisz w bardziej angażujący sposób: uczestnicy zespołu chętniej będą pracować nad poszukiwaniem rozwiązania,
  • lepiej poznasz interesariuszy, co przełoży się na lepsze rezultaty w przyszłości,
  • będziesz tworzył procesy, produkty i usługi przyjaźniejsze ludziom.

Jakie pojęcia poznasz podczas szkoleń?

Empatia – czyli postawienie na 1 miejscu ludzi, których dotyczy wyzwanie (problem) albo rozwiązanie. Chęć zrozumienia perspektywy interesariuszy, a przede wszystkim użytkowników.

Badanie interesariuszy – przeprowadzenie ankiet, wywiadów i obserwacji, mające na celu poznanie i zrozumienie ich interakcji z wyzwaniem (problemem).

Kreatywność – zdolność do wytwarzania nowych, nietypowych, unikalnych pomysłów

Innowacje – rozwiązania, które niosą ze sobą „coś nowego”: w skali organizacji (innowacje lokalne) albo w skali światowej (innowacje globalne).

Prototyp – fizyczna egzemplifikacja pomysłu. Zobrazowanie pomysłu w taki sposób, żeby każdy zrozumiał jak on działa. Prototyp powinien umożliwiać odczucie interakcji albo ułatwić wyobrażenie sobie tej interakcji między interesariuszem a rozwiązaniem. Prototypami mogą być komiksy, makiety, rysunki procesów, schematy ekranów, budowle z kartonów, itp.

Testowanie – (w Design Thinking) to sprawdzenie, czy Prototyp działa tak jak powinien. Polega na udostępnieniu Prototypu interesariuszom i zebranie informacji zwrotnej.

Doświadczenia użytkownika – ogół odczuć i emocji oraz sposób wchodzenia w interakcje użytkownika z jakimś procesem, produktem bądź usługą.

Burza mózgów  – proces generowania pomysłów.

Persona

Dowiesz się również, które narzędzia stosować, a które można pominąć ze względu na małą lub niepotwierdzoną skuteczność.

Jakie wyróżniamy Narzędzia Design Thinking ?

Narzędzia Design Thinking to zbiór technik, których używają projektanci, żeby wypracować rozwiązanie dla wyzwania. Narzędzia pomagają przejść proces. Należą do nich:

  • zbieranie informacji o wyzwaniu,
  • analiza tych informacji i wybranie kluczowych aspektów wyzwania,
  • wygenerowanie jak najszerszej puli pomysłów na rozwiązanie kluczowych aspektów wyzwania,
  • analiza pomysłów, prototypowanie i testowanie tych z najwyższym potencjałem.

W grupie narzędzi Design Thinking są zatem narzędzia badawcze (pomagające zbierać informacje), analityczne (w tym: ułatwiające priorytetyzację i podejmowanie decyzji), wspierające kreatywność oraz ułatwiające iteracyjny rozwój rozwiązania.

Jak wygląda ścieżka edukacyjna w Design Thinking?

Oferujemy dwa kursy. Podczas szkolenia Podstawy Design Thinking przejdziesz przez proces Design Thinking i zobaczysz jak działa to podejście. Oczywiście poznasz podstawowe narzędzia, które umożliwią przejście przez proces Design Thinking.

W czasie Kursu Moderatora Design Thinking przejdziesz przez proces Design Thinking z dogłębnym poznaniem różnorodnych narzędzi, które można użyć stosując to podejście. Poznasz alternatywne metody umożliwiające przeprowadzenie Design Thinking w organizacji.

Niedługo: DTMethod!

Design Thinking i co dalej? Szkolenia w których zalecamy wziąć udział po poznaniu Design Thinking:

Zapraszamy wszystkich, którzy chcieliby poszerzyć swoją wiedzę w zakresu projektowania zorientowanego na użytkownika.