3 historie sukcesu, których podstawą był Design Thinking

Pomimo iż w Polsce myślenie projektowe nie jest tak popularne, jak na Zachodzie, coraz więcej firm dostrzega jego potencjał. Na świecie znanych jest wiele przykładów organizacji, których los odmienił się dzięki zastosowaniu metody Design Thinking. W tym artykule zaprezentujemy trzy z nich.

Design Thinking stanowi wsparcie w tworzeniu innowacyjnych produktów i usług. Jest to możliwe dzięki zmianie podejścia do klienta i przyjęciu jego perspektywy a nie, jak dotychczasowo, koncentracji na produkcie. Uniwersalność metody DT pozwala na jej zastosowanie w wielu dziedzinach i branżach – od marketingu po transport czy zarządzanie. Co ciekawe, elementy DT były również podstawą do stworzenia… aplikacji wspierającej osoby cierpiące na schizofrenię. Dzisiaj skupimy się jednak na trzech innych obszarach zastosowania tej metody – bankowości, dużej sieci sklepów i branży kosmetycznej.

Sposób na nowych klientów banku

Jeden z największych banków świata, Bank of America, skorzystał z podejścia IDEO, które miało zachęcić ludzi do otwierania nowych rachunków bankowych. W tym celu przeprowadzono obserwacje klientów banku w kilku większych miastach Stanów Zjednoczonych. Polegały one również na rozmowach z różnymi osobami i ustaleniu zwyczajów związanych z bankowością oraz wydatkami. Synteza tych wywiadów i obserwacji wskazała, że bardzo często to matki były odpowiedzialne za domowy budżet, a wiele rodzin miało problemy z oszczędzaniem posiadanych pieniędzy.

Na efekty tych obserwacji nie trzeba było długo czekać! IDEO stworzyło propozycję rozwiązania problemu: usługę konta oszczędnościowego, które zaokrąglało cenę zakupów opłacanych przy pomocy karty debetowej. Nadwyżka (różnica pomiędzy zaokrągloną i rzeczywistą ceną zakupów) była automatycznie przelewana na konto oszczędnościowe. Program ten stał się bardzo popularny, a co najciekawsze – nie tylko wśród ludzi, którzy mieli problem z oszczędzaniem! Aktualnie ok. 60% nowych klientów banku decyduje się na założenie konta oszczędnościowego.

Sieć sklepów IKEA

Dlaczego najbardziej popularnym sklepem meblowym jest Ikea? Odpowiedź na to pytanie skrywa… Design Thinking.

Istnieje wiele firm, które tworzą i sprzedają meble. Do sklepów tych można wejść i oglądać: dziesiątki sof i łóżek stojących obok siebie, setki żyrandoli wiszących nad głowami, bardzo dużo szaf, szafeczek, komód i biurek stojących w rzędach. Dlaczego to właśnie Ikea jest najbardziej znanym symbolem zakupu mebli?

Doświadczenie klienta, czyli perspektywa użytkownika, jest tym co najsilniej ukierunkowuje tworzenie sklepów marki Ikea. W sklepach znajdują się przestrzenie z asortymentem, ale elementem tworzącym przewagę tej marki nad innymi tworzą przestrzenie pokazujące umeblowane pomieszczenia. Klienci wchodząc do takiego wydzielonego na terenie sklepu pokoju mogą całym sobą poczuć, jak może wyglądać ich sypialnia, salon, jadalnia, gabinet… Właśnie te unikalne doświadczenia powodują, że klienci widzą lepsze zastosowanie produktów sprzedawanych w żółto-niebieskim molochu, niż w jakimkolwiek innym miejscu.

Design Thinking jest metodą bardzo często używaną w Ikei. Usługi poboczne (np. punkty gastronomiczne) powstały właśnie dlatego, że zostały zbadane potrzeby klientów. Dostępność ołówków i metrów do mierzenia także wynikało z wczucia się w perspektywę użytkownika. Produkowane przez koncern meble także charakteryzują się wieloma możliwościami zastosowania (choćby bardzo elastyczna możliwość montowania półek, wysokość na której będą powieszone wieszaki, itd.): każdy użytkownik znajdzie swój sposób użycia.

Tworzenie marki kosmetycznej na nowo

W latach 90. marka kosmetyczna Oil of Olay była postrzegana jako przestarzała i niemodna. Zespół zarządzający marką stanął przed dużym wyzwaniem: co zrobić, by zdobyć dominację na rynku kosmetyków do pielęgnacji skóry? Opcje były trzy: stworzenie zupełnie nowej marki, wykupienie aktualnego lidera rynku lub rebranding Oil of Olay. Wybór nie został dokonany na podstawie własnych wyobrażeń kadry zarządzającej. Zadecydowali o nim klienci marki – dzięki zastosowaniu metody Design Thinking.

W tym celu osoby odpowiedzialne za markę Oil of Olay postanowiły poznać i lepiej zrozumieć potrzeby ich konsumentów: zatem dokonali empatii użytkownika (wykonały pracę, która umożliwiła lepsze poznanie i zrozumienie konsumenta). Okazało się, że obecnymi klientkami marki były kobiety w wieku pow. 50 lat. Doskonale znały one Oil of Olay, jednak były bardzo ostrożne przy wydawaniu pieniędzy na kosmetyki do pielęgnacji skóry. Na podstawie badań wyciągnięto wniosek, że nie należy zmieniać nazwy marki, a dokonać jej reinwencji.

Design Thinking – metoda uniwersalna 

W omówionych przypadkach możemy zauważyć szczególną rolę użytkownika w metodzie Design Thinking. Wprowadzenie zmian w działalności firmy lub organizacji było możliwe wyłącznie dzięki wyjściu poza własną wizję świata i poznaniu realnych oczekiwań odbiorców usług czy produktów. To właśnie użytkownik stanowił inspirację w procesie Design Thinking.

Podczas szkoleń z zakresu Design Thinking dowiesz się, jak wybrać odpowiednią personę dla Twoich usług i produktów oraz przejdziesz przez wszystkie etapy DT – empatię, diagnozę potrzeb, generowanie pomysłów, prototypowanie i testowanie.

Chcesz dowiedzieć się więcej o Design Thinking? Odwiedź stronę Inprogress Design Lab.

Źródła:

What kind of challenges can be addressed using Design Thinking?
How can Design Thinking Re-invent a Brand?
Empathize – the heart of design
Jak powstają innowacje w IKEA?