Facilitation Foundation


To szkolenie możesz zrealizować w ramach Inprogress+. Kliknij i dowiedz się więcej.


  • Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu akredytowanego szkolenia.
  • Po uzyskaniu pozytywnego wyniku na egzaminie, uczestnik otrzymuje również uznany na arenie międzynarodowej certyfikat Facilitation Foundation.

Szczegóły

  • czas trwania szkolenia: 3 dni
  • język szkolenia: polski lub angielski
  • szkolenie akredytowane
  • język materiałów: polsko - angielskie
  • online lub stacjonarnie

Opis szkolenia

Facylitacja to podejście do prowadzenia spotkań zorientowanych na wypracowanie rozwiązania problemu przez zespoły. Osoba prowadząca takie spotkania, czyli facylitator, wykorzystuje szereg technik, narzędzi i modeli służących podnoszeniu efektywności w osiągnięciu tego celu.

  • Szkolenie Facilitation pozwala poznać najważniejsze mechanizmy rządzące pracą zespołową. Uczestnicy dowiadują się, jak poprowadzić spotkanie, aby skutecznie wesprzeć zespół w rozwiązaniu nawet bardzo złożonego i skomplikowanego problemu,
  • Kurs wyposaża uczestników w zestaw umiejętności i narzędzi, przydatnych w prowadzeniu warsztatów facylitowanych. Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do samodzielnego prowadzenia takich warsztatów oraz nabycie umiejętności wykorzystania technik facylitacyjnych w codziennej pracy.

Jak organizujemy szkolenia?

Szkolenia odbywają się w dwóch formach: stacjonarnej i online (na żywo, w czasie rzeczywistym).

Czas trwania i godziny szkolenia

Szkolenie trwa 3 dni. Standardowe godziny szkoleń:

  • online, stacjonarne: 1 i 2 dzień godz. 9:00 – 17:00, 3 dzień godz. 9:00 – 15:30, następnie odbywa się egzamin.

WAŻNE!

Szkolenie online odbywa się przy wykorzystaniu darmowej platformy Mural. Upewnij się, że z Twojego komputera można wejść na stronę mural.co.

Cel szkolenia

  • poznanie metod podnoszących efektywność spotkań zarządczych, zespołów ds. kryzysowych, posiedzeń zarządu itp.,
  • podniesienie efektywności spotkań zespołów pracujących,
  • zrozumienie, że samo „rozmawianie” o złożonym problemie nie pomaga w jego zrozumieniu i rozwiązaniu,
  • zaznajomienie się z czynnikami wpływającymi na pracę zespołu oraz poznanie narzędzi pomagających poradzić sobie w trudnych sytuacjach,
  • przygotowanie do egzaminu Facilitation na poziomie Foundation.

Korzyści

  • zdobycie wiedzy na temat efektywnego rozwiązywania problemów,
  • poznanie narzędzi zwiększających jakość podejmowanych decyzji,
  • podniesienie zrozumienia zjawisk zachodzących między członkami zespołu i umiejętność odpowiedniego reagowania na nie,
  • zwiększenie jakości i efektywności prowadzonych spotkań,
  • liczba PDU: 14.

Grupa docelowa

Szkolenie kierowane jest w szczególności do:

  • Kierownicy zespołów, kierownicy projektu i managerowie, którzy na co dzień mierzą się z problemami i we współpracy z zespołem poszukują rozwiązań tych problemów, 
  • Trenerzy wewnętrzni, pracownicy działów HR, prowadzący warsztaty rozwojowe z wykorzystaniem narzędzi aktywizacji grupy, 
  • Konsultanci, osoby odpowiedzialne za wsparcie biznesu, zajmujące się rozpoznawaniem potrzeb biznesowych swoich partnerów, 
  • Osoby prowadzące spotkania strategiczne i posiedzenia kadry zarządzającej, które chcą podnieść jakość podejmowanych decyzji. 

Certyfikacja

Egzamin Facilitation Foundation

  • test jednokrotnego wyboru,  
  • liczba pytań: 50, 
  • próg zaliczenia: 50% (25 na 50 możliwych do zdobycia punktów),  
  • język egzaminu: angielski, polski,  
  • czas trwania: 40 minut, 
  • format: online (po szkoleniu online) lub stacjonarnie (po szkoleniu stacjonarnym),  
  • termin: egzamin odbywa się pod koniec 3-go dnia szkolenia, 
  • brak możliwości korzystania z pomocy dydaktycznych,  
  • ważność certyfikatu: bezterminowa, 
  • uczestnik, który na egzaminie zdobył niezbędną do uzyskania zaliczenia liczbę punktów, otrzymuje międzynarodowy certyfikat w formie elektronicznej. 
  • przed przystąpieniem do certyfikacji zachęcamy do przetestowania swojej wiedzy w symulatorze egzaminu dostępnym w aplikacji Inprogress.

Wprowadzenie do Facylitacji 

  • Odpowiedź na pytanie “Po co facylitacja?”: ograniczenia poznawcze, syndrom myślenia grupowego i badania efektywności zespołów. 

Process Iceberg® Model 

  • Model, który objaśnia co ma miejsce w zakresie dynamiki pracy grupy w czasie spotkań. 
  • Prezentacja modelu facylitacji i pracy grupy 

Model organizacji Process Iceberg® 

  • Stosowanie Process Iceberg® do pracy z całą organizacją. 

Zadanie i proces 

  • Dwa dominujące sposoby myślenia podczas rozwiązywania problemów: 
  • Zadaniu (Task thinking / Red thinking) 
  • Procesie (Process thinking / Green thinking) 
  • Na czym polegają, jak się uzupełniają, jakie są różnice pomiędzy nimi, rola Facylitatora. 

Poziomy Pewności zadania oraz Świadomości procesu (Dojrzałości zespołu) 

  • Jak funkcjonują zespoły w ramach różnego poziomu jasności i klarowności problemu, który rozwiązują oraz różnego poziomu świadomości procesu, który realizują.  
  • Wpływ na Pewność zadania oraz Świadomość procesu. 
  • Kiedy najbardziej przydatna jest facylitacja? 

Formaty 

  • Formaty działania zespołów:  
  • Każdy (All) 
  •  Wszyscy do jednego (All to one) 
  • Jeden do wszystkich (One to all) 
  • Grupa (Group) 
  • Zalety i wady każdego z nich. 

Lider Zadania i Facylitator 

  • Różnice w zakresie odpowiedzialności dwóch ról biorących udział w facylitacji. 

MBTI: Myers – Briggs Type Indicator 

  • Zapoznanie się z koncepcją MBTI,  
  • Zrozumienie wpływu różnic interpersonalnych na funkcjonowanie zespołu. 

Modele, narzędzia i techniki – narzędzia procesu  

  • Narzędzia komunikacyjne w facylitacji: Feedback, SPO, Analogia, Tak… i. 

Planowanie agendy procesu 

  • Uczestnicy poznają narzędzia do tworzenia agendy, która odpowiada potrzebom organizatora i zespołu. 

Facylitowanie spotkania i kontrakt z grupą 

  • W jaki sposób należy rozpocząć spotkanie facylitowane? Co należy robić, czego nie należy robić? 

SCA i Model spotkania Process Iceberg® 

  • Sposoby prowadzenia warsztatów i spotkań facylitowanych w oparciu o „odwrócony” Process Iceberg® 

Modele, narzędzi i techniki 

  • Poznanie i przećwiczenie narzędzi zbierania informacji, obrazowania i priorytetyzacji podczas warsztatów facylitowanych 

Modele, narzędzi i techniki 

  • Modele, narzędzia i techniki to podstawowe elementy procesu. Uczestnicy poznają kolejne metody: 
  • Zbierania danych, 
  • Priorytetyzacji, 
  • Zaawansowanego zbierania danych, 
  • Implementacji, 
  • Planowania spotkań. 
  • W odniesieniu do powyższych tematów uczestnicy poznają metody, wykorzystując różnorodne formaty pracy. 

Ćwiczenie: SUPERMARKET i Process Iceberg® review  

  • Przeprowadzenie ćwiczenia „Supermarket”, z ukazaniem wpływu facylitacji na efekt pracy zespołu. 

Profil Facylitatora 

  • Jaki powinien być facylitator?  
  • Jakie powinien posiadać kompetencje?  
  • W jaki sposób rozwijać swoje kompetencje w prowadzeniu facylitacji. 

Zobacz również

Jedyne akredytowane szkolenie z metodyki Design Thiking – DTMethod Foundation.


Dodatki

Uwaga! W przypadku finansowania usługi edukacyjnej w minimum 70% ze środków publicznych kwota netto jest równa kwocie brutto (VAT ZW).
Poniższe informacje i wyliczenia nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego, mają jedynie charakter poglądowy, a szczegółowe informacje dot szkolenia/usługi kalkulowane i podawane są przy składaniu zamówienia.

Opcjonalne: