Szczegóły
- czas trwania szkolenia: 3 dni
- język szkolenia: polski lub angielski
- szkolenie akredytowane
- język materiałów: polsko - angielskie
- online lub stacjonarnie
Opis szkolenia
Facylitacja to podejście do prowadzenia spotkań zorientowanych na wypracowanie rozwiązania problemu przez zespoły. Osoba prowadząca takie spotkania, czyli facylitator, wykorzystuje szereg technik, narzędzi i modeli służących podnoszeniu efektywności w osiągnięciu tego celu.
- Szkolenie Facilitation pozwala poznać najważniejsze mechanizmy rządzące pracą zespołową. Uczestnicy dowiadują się, jak poprowadzić spotkanie, aby skutecznie wesprzeć zespół w rozwiązaniu nawet bardzo złożonego i skomplikowanego problemu,
- Kurs wyposaża uczestników w zestaw umiejętności i narzędzi, przydatnych w prowadzeniu warsztatów facylitowanych. Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do samodzielnego prowadzenia takich warsztatów oraz nabycie umiejętności wykorzystania technik facylitacyjnych w codziennej pracy.
Jak organizujemy szkolenia?
Szkolenia odbywają się w dwóch formach: stacjonarnej i online (na żywo, w czasie rzeczywistym).
Czas trwania i godziny szkolenia
Szkolenie trwa 3 dni. Standardowe godziny szkoleń:
- online, stacjonarne: 1 i 2 dzień godz. 9:00 – 17:00, 3 dzień godz. 9:00 – 15:30, następnie odbywa się egzamin.
WAŻNE!
Szkolenie online odbywa się przy wykorzystaniu darmowej platformy Mural. Upewnij się, że z Twojego komputera można wejść na stronę mural.co.
Cel szkolenia
- poznanie metod podnoszących efektywność spotkań zarządczych, zespołów ds. kryzysowych, posiedzeń zarządu itp.,
- podniesienie efektywności spotkań zespołów pracujących,
- zrozumienie, że samo „rozmawianie” o złożonym problemie nie pomaga w jego zrozumieniu i rozwiązaniu,
- zaznajomienie się z czynnikami wpływającymi na pracę zespołu oraz poznanie narzędzi pomagających poradzić sobie w trudnych sytuacjach,
- przygotowanie do egzaminu Facilitation na poziomie Foundation.
Korzyści
- zdobycie wiedzy na temat efektywnego rozwiązywania problemów,
- poznanie narzędzi zwiększających jakość podejmowanych decyzji,
- podniesienie zrozumienia zjawisk zachodzących między członkami zespołu i umiejętność odpowiedniego reagowania na nie,
- zwiększenie jakości i efektywności prowadzonych spotkań,
- liczba PDU: 14.
Grupa docelowa
Szkolenie kierowane jest w szczególności do:
- Kierownicy zespołów, kierownicy projektu i managerowie, którzy na co dzień mierzą się z problemami i we współpracy z zespołem poszukują rozwiązań tych problemów,
- Trenerzy wewnętrzni, pracownicy działów HR, prowadzący warsztaty rozwojowe z wykorzystaniem narzędzi aktywizacji grupy,
- Konsultanci, osoby odpowiedzialne za wsparcie biznesu, zajmujące się rozpoznawaniem potrzeb biznesowych swoich partnerów,
- Osoby prowadzące spotkania strategiczne i posiedzenia kadry zarządzającej, które chcą podnieść jakość podejmowanych decyzji.
Certyfikacja
Egzamin Facilitation Foundation
- test jednokrotnego wyboru,
- liczba pytań: 50,
- próg zaliczenia: 50% (25 na 50 możliwych do zdobycia punktów),
- język egzaminu: angielski, polski,
- czas trwania: 40 minut,
- format: online (po szkoleniu online) lub stacjonarnie (po szkoleniu stacjonarnym),
- termin: egzamin odbywa się pod koniec 3-go dnia szkolenia,
- brak możliwości korzystania z pomocy dydaktycznych,
- ważność certyfikatu: bezterminowa,
- uczestnik, który na egzaminie zdobył niezbędną do uzyskania zaliczenia liczbę punktów, otrzymuje międzynarodowy certyfikat w formie elektronicznej.
- przed przystąpieniem do certyfikacji zachęcamy do przetestowania swojej wiedzy w symulatorze egzaminu dostępnym w aplikacji Inprogress.
Program szkolenia
Pobierz szczegółowy plan szkoleniaWprowadzenie do Facylitacji
- Odpowiedź na pytanie “Po co facylitacja?”: ograniczenia poznawcze, syndrom myślenia grupowego i badania efektywności zespołów.
Process Iceberg® Model
- Model, który objaśnia co ma miejsce w zakresie dynamiki pracy grupy w czasie spotkań.
- Prezentacja modelu facylitacji i pracy grupy
Model organizacji Process Iceberg®
- Stosowanie Process Iceberg® do pracy z całą organizacją.
Zadanie i proces
- Dwa dominujące sposoby myślenia podczas rozwiązywania problemów:
- Zadaniu (Task thinking / Red thinking)
- Procesie (Process thinking / Green thinking)
- Na czym polegają, jak się uzupełniają, jakie są różnice pomiędzy nimi, rola Facylitatora.
Poziomy Pewności zadania oraz Świadomości procesu (Dojrzałości zespołu)
- Jak funkcjonują zespoły w ramach różnego poziomu jasności i klarowności problemu, który rozwiązują oraz różnego poziomu świadomości procesu, który realizują.
- Wpływ na Pewność zadania oraz Świadomość procesu.
- Kiedy najbardziej przydatna jest facylitacja?
Formaty
- Formaty działania zespołów:
- Każdy (All)
- Wszyscy do jednego (All to one)
- Jeden do wszystkich (One to all)
- Grupa (Group)
- Zalety i wady każdego z nich.
Lider Zadania i Facylitator
- Różnice w zakresie odpowiedzialności dwóch ról biorących udział w facylitacji.
MBTI: Myers – Briggs Type Indicator
- Zapoznanie się z koncepcją MBTI,
- Zrozumienie wpływu różnic interpersonalnych na funkcjonowanie zespołu.
Modele, narzędzia i techniki – narzędzia procesu
- Narzędzia komunikacyjne w facylitacji: Feedback, SPO, Analogia, Tak… i.
Planowanie agendy procesu
- Uczestnicy poznają narzędzia do tworzenia agendy, która odpowiada potrzebom organizatora i zespołu.
Facylitowanie spotkania i kontrakt z grupą
- W jaki sposób należy rozpocząć spotkanie facylitowane? Co należy robić, czego nie należy robić?
SCA i Model spotkania Process Iceberg®
- Sposoby prowadzenia warsztatów i spotkań facylitowanych w oparciu o „odwrócony” Process Iceberg®
Modele, narzędzi i techniki
- Poznanie i przećwiczenie narzędzi zbierania informacji, obrazowania i priorytetyzacji podczas warsztatów facylitowanych
Modele, narzędzi i techniki
- Modele, narzędzia i techniki to podstawowe elementy procesu. Uczestnicy poznają kolejne metody:
- Zbierania danych,
- Priorytetyzacji,
- Zaawansowanego zbierania danych,
- Implementacji,
- Planowania spotkań.
- W odniesieniu do powyższych tematów uczestnicy poznają metody, wykorzystując różnorodne formaty pracy.
Ćwiczenie: SUPERMARKET i Process Iceberg® review
- Przeprowadzenie ćwiczenia „Supermarket”, z ukazaniem wpływu facylitacji na efekt pracy zespołu.
Profil Facylitatora
- Jaki powinien być facylitator?
- Jakie powinien posiadać kompetencje?
- W jaki sposób rozwijać swoje kompetencje w prowadzeniu facylitacji.
Zobacz również
Jedyne akredytowane szkolenie z metodyki Design Thiking – DTMethod Foundation.
Dodatki
Uwaga! W przypadku finansowania usługi edukacyjnej w minimum 70% ze środków publicznych kwota netto jest równa kwocie brutto (VAT ZW).
Poniższe informacje i wyliczenia nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego, mają jedynie charakter poglądowy, a szczegółowe informacje dot szkolenia/usługi kalkulowane i podawane są przy składaniu zamówienia.
